Bilde av en av Røros kommune sine biler. Foto Eirik Dalseg

Ordføreren svarer Gjelsvik angående mangelfull sikkerhet ved kommunale biler

Til kommunestyremøtet torsdagkveld hadde representant Per Arne Gjelsvik stilt flere spørsmål til ordføreren som han fikk svar på. Dette omhandlet biler som er knyttet opp til kommunens drift.

Spørsmål 1
Per Arne Gjelsvik:
Mener ordføreren at de ansatte i hjemmesykepleien fortsatt skal kjøre disse bilene og evt. hvor lenge?

Ordfører:
Leasingavtale for alle leasede biler går ut i april 2023, og disse skal da erstattes med nye biler som bestilles nå i vår.

Spørsmål 2
Per Arne Gjelsvik:
Ble det i det hele tatt gjort en sikkerhetsvurdering av bilene før anskaffelse i 2020?

Ordfører:
Ja. Jeg antar at spørsmålsstiller baserer spørsmålene sine på bakgrunn av oppslag i media om at Renault Zoe har fått en svært dårlig score i EuroNCAP, en rapport fra desember 2021. Sikkerhet for våre ansatte står alltid i høysetet når nye kjøretøy skal anskaffes i kommunen. EuroNCAP gjennomfører sikkerhetstester av personbiler, og disse testresultatene bruker Røros kommune som vurderingskriterier når nye biler skal bestilles. Bilene som brukes i hjemmetjenesten i dag ble bestilt i 2019, og på anskaffelsestidspunktet var gjeldende score for Renault Zoe 5 stjerner, noe som er høyest mulige score.

Siden anskaffelsestidspunktet er testkriteriene endret, og om en bil ikke har sikkerhetsutstyr Euro NCAP krever, blir det automatisk null stjerner. For Renault Zoe er det særlig kravet om automatisk nødbrems som detekterer fotgjengere og syklister som gir et dårlig utslag etter de nye testkriteriene, siden den ble levert uten automatisk nødbrems i grunnmodellen. For å illustrere med et eksempel ville også tidligere modeller av Volvo XC90, som de fleste mener er blant de sikreste biler man kan kjøre, fått 0 stjerner i Euro NCAP dersom man testet med de nye kriteriene.  

Renault Zoe hadde altså høyest mulige score i EuroNCAP da den ble bestilt. Når nye biler nå bestilles, vil det også da stilles krav til høyest mulig sikkerhetsscore, men vi kan aldri garantere at utvikling innen sikkerhetsteknologi ikke kan føre til at også disse nye bilene kan komme til å score lavere i løpet av tiden de går i vår tjeneste. Dette viser også fordelen ved at kommunen leaser biler. Ved inngangen av 2010-tallet det svært få biler som ble leaset, og de fleste egeneide bilene som gikk i aktiv tjeneste var svært gamle og utdaterte, både miljømessig og sikkerhetsmessig. Det går nå kun et fåtall eldre biler i tjenestene våre, takket være leasingavtaler som går over 3 eller 4 år. Dette vil kommunen  fortsette med, nettopp for å sikre at ansatte i kommunen skal så trygge og miljøvennlige kjøretøy som mulig. 

Spørsmål 3
Per Arne Gjelsvik: 
Var trafikksikkerhetsutvalget involvert? Evt. hvorfor ikke?

Ordfører:
Trafikksikkerhetsutvalget har ingen rolle i kommunens kjøp av kjøretøy. Det skal de heller ikke ha, i henhold til de retningslinjer og mandat kommunestyret har vedtatt. 

Spørsmål 4
Per Arne Gjelsvik:
Kommunen oppfordrer til å kjøpe lokalt og støtte lokalt næringsliv. Hvorfor ble ikke dette gjort i 2020?

Ordfører:
Kommunen går langt for å gjøre både små og store innkjøp så lokalt som mulig. Men for å kunne gjøre det må noen kriterier være oppfylt: 

-Lokale leverandører må faktisk være i stand til å levere den varen kommunen trenger, til en pris som er konkurransedyktig. 

-Det må være mulig å gjennomføre en anskaffelse lokalt på lovlig måte 

Og 

-Lokale leverandører må levere tilbud når kommunen legger ut en anbudskonkurranse. Dette skjer dessverre ikke alltid, selv om det brukes mye ressurser på å lære opp de leverandørene som ønsker det i hvordan de skal forholde seg til kommunens anbudskonkurranser 

Når det gjelder denne konkrete anskaffelsen er svaret kort og godt hverken Toyota eller Ford hadde på anskaffelsestidspunktet biler som var innenfor kriteriene kommunen hadde satt. Toyota hadde ingen elbiler. Ford hadde så vidt lansert at den elektriske Ford Mustang ville komme, men den var ikke tilgjengelig på bestillingstidspunktet. Selv om jeg rent personlig hadde hatt stor sans for det, tror jeg nok kommunen skulle fått slite litt med å forsvare om hjemmetjenesten i kommunen kjørte rundt i Ford Mustang.  Det var på samme tidspunkt heller ingen leverandør som tilfredsstilte våre kriterier for små varebiler med firehjulstrekk, som er den andre biltypen hjemmebaserte tjenester bruker i dag. Disse ble derfor levert fra Tynset.

Når bilparken nå på nytt skal byttes ut, kommer nesten alle bilene til å være nullutslippsbiler, i tråd med «Forskrift om energi- og miljøkrav ved offentlig anskaffelse av kjøretøy til veittransport».  

Her står det i §4:… Oppdragsgivere, operatører og underleverandører som nevnt i § 2 skal ved anskaffelse av kjøretøy som minimum stille følgende miljøkrav: 
1 personbil (M1): 0 g CO2/km

Kommunene er blant de organisasjonene som omfattes av denne forskriften. Dette betyr at vi i de aller fleste normale tilfeller skal anskaffe nullutslippskjøretøy til persontransport, vi kommer selvsagt til å forholde oss til dette. Dette betyr at en betydelig andel av bilene som bestilles nå i vår, kommer til å være nullutslippsbiler. Disse bilene vil selvsagt bli bestilt fra lokale leverandører om disse leverandørene kan levere slike biler til en pris som vi kan bære.  

Les hele innlegget til Per Arne Gjelsvik her:

Gjelsvik stiller spørsmål om mangelfull sikkerhet i noen av kommunens biler