Lars Haltbrekken har stilt Samferdselsministeren spørsmål om mangelen på krav om nattparkering på flyruta.
– Vi vet godt at behovet for nattparkering av flyet på Røros er stort. Bare nå i høst er mange morgenavganger innstilt på grunn av tåke. Akkurat nå har vi et kort anbud, men dessverre ble det heller ikke i neste avtale stilt krav om nattparkering. Jeg er glad for at Lars Haltbrekken tar opp dette med statsråden. Det er bra om vi i første omgang får en begrunnelse for hvorfor dette ble valgt bort i avtalen med Widerøe, også må vi forfølge denne saken videre både med departementet og Widerøe, sier varaordfører, Christian Elgaaen i en e-post til Rørosnytt.
Her er selve spørsmålet:
– Som kjent opererer Widerøe nå flyruta i en midlertidig avtale, og Widerøe har også blitt tildelt kontrakt fra 1. november 2022 til 31. mars 2024. I anbudspapirene ble det her åpnet for å gi ekstra tilskudd til operatør hvis flyet ble nattparkert på Røros. Allikevel valgte departementet å tildele kontrakt uten krav til nattparkering.
I august og september inneværende år har over 10 ankomster og avganger på Røros lufthavn blitt innstilt som følge av morgentåke. Det skaper selvfølgelig store utfordringer for de reisende. Morgentåke er et svært vanlig fenomen på Røros på tider av året. Dersom flyet hadde stått parkert på Røros på natta, er det slik at avgangene fra Røros til Oslo ville gått som normalt. Nattparkering er altså svært viktig for regulariteten på flyruta.
Hvorfor ble det ikke inngått avtale med krav om nattparkering av flyet på Røros, og hva vil statsråden gjøre for å sikre god regularitet og tillit til flyruta?