Fire uker etter pasienter og ansatte har flyttet inn i det nye bygget på Øverhagaen sier prosjektmedarbeider og tidligere leder for sykehjemmet Bente Tellebon at de skal løse problemene som har vært i innkjøringsfasen.
– Det er jo innkjøringsproblemer som egentlig var forventet med den nye teknologien. Det er ikke helt de samme tilbakemeldingene fra alle ansatte, men jeg har stor forståelse av at de kan oppleve dette som stressende. Vi ønsker jo å gjøre noe med dette her og vi håper at vi skal klare å løse problemene, sier hun.
– Hva er det de ansatte har reagert på?
– Det går vel på det at de føler at det har blitt veldig mye teknologi som de har følt at de ikke har kontroll over. Det er veldig mye nytt, mye pålogginger og stressende lyder i alarmene. Vi har fremdeles lyden der, men vi jobber nå med å få til en annen lyd, og skal regulere volumet, sier hun.
– Hva slags alarm er det snakk om?
– Det er når pasientene trykker på sin alarm og de trenger hjelp. De ansatte går rundt med mobiler som de får alarmene på, og da har de opplevd at de får inn den stressende lyden flere ganger, sier Tellebon.
– Alarmene fra pasientene går relativt ofte gjennom en arbeidsdag?
– Ja den går jo hver gang en pasient trykker på sin alarm, og de har ikke bestandig en forståelse når de har ringt på en gang, om de har faktisk gjort det eller ikke. Det at de ansatte har fått den lyden ganske ofte har vært stressende, bekrefter Tellebon.
– Har det vært møter med de ansatte der disse problemene har vært diskutert?
– Ja det stemmer. Vi har startet en evaluering med ansatte og vi er snart ferdig med dette. Vi hadde det første møtet på tirsdag denne uken med én etasje, så hadde vi møte i går med den andre etasjen. I dag hadde vi møte med renholdspersonalet og så skal vi ta møte med nattevaktene i neste uke. Etter fire ukers drift så tenkte vi at vi måtte ha en slik evaluering. Nå har vi vært i gang så lenge at nå må vi se på hva som fungerer og som ikke gjør det, sier hun.