I ettermiddag ble de nye 1. klassingene skrevet inn for kommende skoleår. 42 elever skal starte som ferske skoleelever til høsten.
– Ved Røros skole skrives det inn 40 barn som skal bli det nye 1.trinnet fra august 2020. I tillegg vet jeg at det kommer 2 barn til fra andre kommuner så vi starter da opp med 42 elever i det nye 1.trinnet kommende skoleår, sier Alfhild Myhre avdelingsleder 1.- 4.trinn Sundveien, Røros skole og fagleder for samisk avdeling.
De siste årene har elevtallene i første klasse variert mellom 38 og 43 elever. I løpet av et skoleår er det bestandig noen elever som kommer til eller som flytter. Det som imidlertid er nytt for året er at det starter fem elever som har sørsamisk som 1. språk. Dette er veldig positivt, sier Myhre.
– Fem elever er samiskspråklige, alle med sørsamisk som 1.språk. I tillegg kommer det 1 elev på 1.trinnet i Brekken som også har sørsamisk som 1.språk. Det har ikke vært så mange samiskspråklige elever hos oss tidligere. Dette er et positivt resultat av at Røros kommune har en egen sørsamisk barnehageavdeling; Svaale. I inneværende skoleår har vi 3 elever på 1.trinn som har undervisning i sørsamisk; 2 har 1.språk, og 1 elev har 2.språk, sier hun.
Selv om det er veldig positivt at man får flere elever med sørsamisk som førstespråk så sier Myhre at det skaper utfordringer i forhold til lærerressurser på skolen.
– Utfordringen er at vi vil mangle lærerressurser, ja. Det vil ganske snart komme en utlysning etter flere lærerstillinger innen sørsamisk språk og kultur for at vi kan møte neste skoleår godt nok rusta til å ta vare på og utvikle samiskkompetansen til både de elevene vi har ansvar for fra før, og de nye elevene vi får. Så de som kjenner noen som har sørsamisk som sitt språk og er lærere, eller ønsker å bli lærer, – så anbefal dem å søke stillingene som vil bli utlyst fra Røros kommune, oppfordrer Myhre.
Sara Bransfjell med sønnen Nejla Andersen Bransfjell skrev seg inn i protokollen i dag. Hun er glad for at sønnen får undervisning på sørsamisk, men håper at skolen klarer å løse mangelen på lærerressurser.
– Det er bra at Nejla kan få undervisning på sørsamisk når han begynner i første klasse. Jeg er litt spent da, på papiret ser det veldig bra ut, men vi får se hva det blir til i praksis, sier hun.