Foto: Tore Østby

Nå trengs bare AtB-appen. Her er datoen Mobillett-appen slutter å virke

Pressemelding fra AtB:

AtB går i løpet av våren over til å ha én app – den grå AtB-appen, som kombinerer både
billettkjøp og reiseinformasjon. Det betyr at om lag 65.000 brukere av den grønne
appen, AtB Mobillett, må bytte til den grå appen og kjøpe billett der.

Over tid har AtB utviklet den grå AtB-appen. I mellomtiden har det vært to apper for billettkjøp. Nå er straks alle billettproduktene erstattet, og vi vet når den grønne AtB Mobillett-appen vil slutte å fungere.

Fortsatt er det om lag 65.000 brukere av den grønne appen. Det er enten som følge av gammel vane eller på grunn av funksjonalitet som ikke har vært på plass i den grå AtB-appen tidligere.

– Kundene har vært godt fornøyd med AtB Mobillett for billettkjøp, og det har derfor vært viktig for oss å flytte over lignende eller tilsvarende funksjonalitet til den grå AtB-appen. Nå er straks alt på plass i den nye AtB-appen, som vi er veldig stolte over. Fordelen med den grå appen er at den kombinerer både billettkjøp, reiseinformasjon og mange andre nyttige funksjoner som gjør det enkelt for kundene å reise, sier Grethe Opsal, direktør for Marked og kommunikasjon i AtB.

– Vi håper alle tar den i bruk og ser hvordan den kan forbedre reiseopplevelsen deres i Trøndelag, sier hun.

Gir helt nye muligheter

– Hvorfor bytter AtB ut Mobillett-appen?
– Som mobilitetsselskap må AtB være rigget til å håndtere fremtidens reisebehov. Det er viktig for oss å ha tilgjengelige tjenester som gjør reisen forutsigbar. Gjennom å samle alt i én app blir det enklere for kunden. I tillegg har vi nå gått over til å utvikle våre egne digitale tjenester, som gir oss både god innsikt og høy utviklingstakt, sier Opsal, og fortsetter:
– Dette gir helt nye muligheter og betyr at vi mye raskere kan utvide med flere nye tjenester og funksjonalitet. Alt etter kundenes innspill og behov, sier Opsal.

Disse datoene gjelder
Brukere av AtB Mobillett-appen må merke seg disse datoene fremover:

  • 3. april
    o Siste salgsdato for kjøp av 7- og 30-dagers periodebilletter i AtB Mobillett-appen.
    o Siste dag for påfylling av penger på AtB Mobillett konto i AtB Mobillett-appen.
    1. april
      o Siste salgsdato for å kjøpe enkeltbilletter i AtB Mobillett-appen.
  • 1. mai
    o Appen vil ikke fungere til å kjøpe billetter.
    o Periodebilletter som allerede er kjøpt vil fungere/kunne vises frem til de utløper.
    12.03.2024
    MERK! Det er to unntak. Ungdomsbillett og HjemJobbHjem-billett forblir tilgjengelig i AtB
    Mobillett-appen etter 1. mai. AtB informerer i god tid før de flyttes til AtB-appen.
    Alle billetter er gyldige til de utløper.

  • Mobillett-konto erstattes med ny løsning
    AtB kjenner til at flere liker å bruke Mobillett konto når noen for eksempel mangler egne
    betalingsmidler. Derfor har AtB utviklet en helt ny funksjon som lar brukere kjøpe billetter til andre i den grå AtBappen. Det gjelder både enkeltbilletter, klippekort og periodebilletter.
    – Istedenfor å fylle på en konto i appen, kan du nå bruke «Kjøp til andre»-funksjonen sammen med klippekort. Hvis du har et barn som reiser jevnlig, kan du på denne måten gjøre klar billetter i barnet sin app, som kan aktivere billettene når de selv trenger dem, sier Opsal, som legger til at både sender og mottaker må være logget inn og ha siste versjon av AtB-appen.
    Flere kan fortsatt ha penger på sin Mobillett konto i AtB Mobillett-appen. AtB oppfordrer til å bruke opp pengene før bytte av app. Det er også mulig å søke om refusjon av pengene via et eget skjema.
    – Vi oppfordrer kundene til ikke å fylle på mer enn du kommer til å bruke innen de siste billettene forsvinner fra Mobillett-appen. Da minsker du sjansen for å måtte be om refusjon av penger til overs når appen avvikles. Våre serviceinnstilte kundebehandlere sitter klare til å bidra til dem som har spørsmål knyttet til bruk av den nye appen eller behov for refusjon i denne overgangen, sier Opsal.