Pressemelding fra NAF
Hvert år er over en halv million personbiler involvert i uhell og ulykker. Er du uheldig bør du fylle ut skademeldingsskjema og sende til forsikringsselskapet ditt. Nå kan dette endelig gjøres digitalt, trygt og enkelt. – Nå er det slutt på at penn- og papirløsning stopper deg fra å melde inn bilskader, sier produkteier Espen Andreassen i NAF.
NAF ønsker å minimere stresset med utfylling av skademeldingsskjema. Tiden hvor du måtte være påpasselig med å ha skademeldingsskjema og penn i bilen er forbi. Nå kommer endelig en digital løsning.
– NAF har lenge sett behovet for å digitalisere dagens penn- og papirløsning. Vårt ønske er å bidra til å redusere stress og ubehag, i en situasjon mange opplever som krevende, sier Espen Andreassen.
Enkel utfylling – vi henter inn data
Skademeldingen bør fylles ut på ulykkesstedet, og derfor har NAF prioritert mobile enheter i utviklingen av digitalt skademeldingsskjema.
– De fleste har med seg mobilen når de er ute og kjører. Denne løsningen skal være oversiktlig og enkel å fylle ut selv på en liten mobil, utdyper Andreassen.
Om ulykken innebærer to biler, vil begge parter fylle ut hver sin del. Løsningen er integrert med Statens Vegvesens systemer og henter ut bildata utfra registreringsnummeret. Når man er ferdig med informasjonen, kan partene signere med BankID for trygg identifisering.
– Digitalt skademeldingsskjema er enkelt å bruke, med gode forklaringer på alle feltene dere skal fylle ut. Mye informasjon lastes også inn automatisk når du oppgir registreringsnummeret på bilen og mobilnummeret ditt. Du slipper også å laste ned en egen app, alt er tilgjengelig gjennom nettleseren, avslutter Espen Andreassen.
Skademeldingsskjemaet finner du på skademelding.naf.no og er tilgjengelig for alle som har vært i trafikkuhell.
Skriv skademelding umiddelbart
NAF Advokat mottar mange henvendelser fra medlemmer som har utfordringer med utfylling av skademelding i forbindelse med trafikkuhell. Bakgrunnen for dette kan være svært ulike.
– Mange er usikre på hvordan skjemaet skal brukes og fylles ut. Andre er usikre på hva de skal gjøre når partene er uenige om hendelsesforløpet forutfor trafikkuhellet. I noen tilfeller glemmer man helt at det er noe som heter skademeldingsskjema, eller man har det travelt og tar papirarbeidet i etterkant. Mange bileiere har heller ikke skademeldingsskjemaet liggende i hanskerommet i bilen, eller de mangler kulepenn, forteller Audun de Flon i NAF Advokat.
Resultatet kan da bli at man ikke signerer skademelding på stedet, som er uheldig med tanke på å dokumentere at et uhell har skjedd og hvem de involverte parter var. Dette vil kunne skape store utfordringer med tanke på skadeoppgjøret i etterkant.