For Ellen Kristine Grådal Prytz er jobben på Lille Røffe mer enn en ti til fem-jobb: – Det er en livsstil, forklarer hun.
Lille Røffe er en unik klesbutikk for kvinner i alle aldre med et bugnende og variert utvalg av klær med matchende tilbehør. Alt av varer er håndplukket av eieren selv. Hun fører størrelser fra 34-52 og har noe til de fleste. Ellen Kristine Grådal Prytz, forteller at hun ikke kunne tenke seg å drive butikken noe annet sted enn i gata på Røros.
– Gata og Lille Røffe er en stor del av hjertet mitt. Det å drive noe eget i gata på Røros er noe for seg selv, sier Ellen Kristine.
Drømmen har utviklet seg
Ellen Kristine har utdannelse innen ulike kreative fag, og hun har alltid hatt en sterk lidenskap for klær og design. Fra barnsbein av fikk hun en levende interesse for klær, foto og kreativitet. Interesser som hun har fortsatt å dyrke siden.
– Drømmen om å drive selv har nok utviklet seg over tid. Jeg vet mamma spurte meg en gang for noen år tilbake om hva jeg kunne tenke meg å jobbe med, og da kom svaret kontant: Lille Røffe, sier Ellen Kristine.
Kreativt fokus
Grådal Prytz har jobbet på Røffe i snart 20 år, og tok over butikken i 2015.
-Jeg trives utrolig godt, og for meg er det å skape og drive eget i en kreativ bransje en drøm som har gått i oppfyllelse, sier Ellen Kristine.
– Jeg har bestandig vært interessert i design og klær, og har sydd en del selv. Både til voksne og til dukker og forskjellig, forklarer Grådal Prytz.
Ellen Kristine sier at hadde det ikke vært for at hun kunne jobbe kreativt, møte folk og ha varierte dager, så hadde det ikke fungert for henne.
–
– Jeg liker å ha styringen selv, og skape noe unikt og eget da det gir meg stor glede. Om du skal drive i en kjede, så er det ikke like fritt. Da er det kampanjer, bestemte utstillinger og noen på toppen som bestemmer for å nevne noe, sier Ellen Kristine. Jeg hadde ikke passet til å drive en kjedebutikk. Det hadde drept min kreativitet og glede.
Utstillinger og synlighet
Grådal Prytz sier at det går mye tid til å drive butikken, og her er det mye som skjer som folk ikke vet om. Hennes favorittområder er kundekontakt, innkjøp, salg, å skape nye utstillinger og å jobbe rettet mot digitale kanaler som Facebook og Instagram.
– Jeg er opptatt av farger, og opptatt av å lage utstillinger. Det synes jeg er artig å holde på med, og jeg kan stå her en sen fredagskveld og holde på å lage utstilling. Hvis du ser at det lyser i butikken på kveldstid så er det stort sett bare meg som holder på å ordne i stand utstillinger, forklarer hun.
– Hvordan velger du hvilke klær du skal ta inn?
– Jeg drar på Motemesser i Oslo og til København et par ganger i året. Da er jeg der ei uke om gangen og booker inn avtaler på forhånd med mine leverandører. Å sette av litt tid til å gå rundt å kikke litt på andre merker er også viktig, sier Grådal Prytz. Hun synes det er spennende å ta inn et nytt merke eller to som hun har en god magefølelse for, for å se hvordan det går med de i butikken.
Må reise for å ta seg fri
Ellen Kristine lager mye promomaterialet for butikken for å vise fram nye klær, og bruker seg selv som modell når hun legger ut ting på Facebook og Instagram. Flere kunder sier at det gjør at de føler at de kjenner butikkdriveren fra før. Hun selger også mye gjennom disse to digitale kanalene, enten det er ved at folk kommer innom fordi de har sett noe her, eller ved at det tar kontakt for å få varer tilsendt.
– Det har jeg hørt flere ganger. Selv om kundene ikke kjenner meg, så føler de at de kjenner meg gjennom Facebook og Instagram, sier Grådal Prytz.
Hun forteller at som butikkdriver er det vanskelig å ta seg helt fri, med mindre du er bortreist.
– Det blir slik at du som butikkdriver på mindre steder slik som Røros bærer med deg jobben hele tiden i møte med andre. Dette gjelder også i sammenhenger der en skal ha fri, sier Ellen Kristine, – Så jeg foretrekker å reise bort til et sted der jeg ikke kjenner noen om jeg skal ha ferie og koble helt av.