Leder ved NNN, Trøndelag avdeling 10, Kjell Aune på besøk på Rørosmeieriet. Foto: Svend Agne Strømmevold

LO-dag på Røros og Holtålen

For å bevisstgjøre arbeidstakere innen ulike bransjer om hvilke muligheter de kan få av å organisere seg, arrangerte LO en rekrutteringsturné på Røros på tirsdag.

Med 983.000 medlemmer, ønsker LO å styrke rekrutteringen for å nå en million. For å komme dit, ble det på tirsdag arrangert LO-dag med rekrutteringsturné på Røros. Mange forbund tilknyttet LO var involvert, blant annet Fagforbundet, Fellesforbundet, NNN, Handel og Kontor, og Norsk Tjenestemannslag. 

Større, sterkere, sammen

I løpet av turnéen besøkte forbundene bedrifter rundt om på Røros, på skolen, og hadde stand i gata. På kvelden var det LOfavør-kveld på Røros Hotell med underholdning, og foredrag av blant andre Magnus Marsdal og Harald Eia.

Leder for LO på Røros og Holtålen, Astrid Reistad, sier at hun synes det er et spennende rekrutteringsprosjekt.

– Vi prøver å styrke posisjonen vår, for vi vet det at det å være større, sterkere og sammen, har en verdi, både i arbeidslivet og privatlivet, forklarer Reistad.  

Artikkelen fortsetter under bildet.

Dagen startet med et strategimøte hvor de ulike forbundene tilknyttet LO planla dagens løp. Foto: Svend Agne Strømmevold.

Astrid forteller at en tariffavtale er like nyttig for en arbeidsgiver som for en arbeidstaker, fordi det skaper en felles forståelse av regler, oppførsel og avtaler. 

– Vi ønsker å få oppmerksomhet rundt hva det betyr å være organisert og ha en tariffavtale, for da er man faktisk enig om hvilke spilleregler som gjelder for begge parter, sier Astrid.

Rekrutteringsturné

Tillitsvalgt i Fellesforbundet, Mads Nervik, forklarer at prosjektet stammer fra et vedtak fra 2021 i LOs regionråd, som består av alle forbundene under LO som har tilhørere i Trøndelag. Ett av vedtakene var at forbundene skulle drive et felles rekrutteringsprosjekt.

– Målet er å få rekruttere mer medlemmer til forbundene som er tilknyttet LO, for det blir enda tryggere og bedre arbeidsplasser når du har et tillitsapparat, og man får muligheten til å benytte seg av de fordelene gjennom tillitsvalgte, og ikke minst LOfavør-konseptet, forklarer Mads, og tilføyer, – Det vi håper med prosjektet her er at de ulike forbundene med tilknytning til LO skal bli enda mer sammenspleiset.

Artikkelen fortsetter under bildet.

For å spre budskapet hadde LO stand utenfor LO-huset hele dagen. Det ble også satt opp stand på Videregående skole. Foto: Svend Agne Strømmevold.

Nervik forteller at prosjektet handler om folkeopplysning, bevisstgjøring og styrking av fellesskapet innen LO.

– Mye av poenget bak prosjektet er å opplyse om hvilke fordeler man får ved å være LO-medlem. Blant annet vil det gi styrke og trygghet i arbeidslivet og privatlivet, og som medlem i et LO-forbund er man en del av et fellesskap og har tilgang på fordeler man får ved å være medlem, blant annet gjennom LOs fordelsprogram LOfavør. 

Bedriftsbesøk

Blant bedriftene LO besøkte på tirsdag, var Rørosmeieriet, som fikk kantinebesøk fra leder ved Norsk Nærings- og Nytelsesmiddelarbeiderforbund (NNN) Trøndelag avdeling 10, Kjell Aune.

– Jeg setter meg i kantina, og hvis det er folk som har spørsmål om medlemskap og hva det innebærer, så svarer jeg på det og gir dem muligheten til å organisere seg. Det handler om å formidle verdien ved å være medlem i NNN, understreker Aune.

– Blir du godt mottatt på slike besøk?

– Stort sett så vil jeg si at de fleste bedrifter er mer eller mindre positive til at vi kommer på besøk. De fleste bedrifter har forståelse og respekt for det at folk har muligheten til å organisere seg. I det store og det hele så er folk positive, og det er ingen som nekter oss å komme til, sier Kjell, og legger til:

– Den beste rekrutteringsmåten er at et flertall på arbeidsplassen allerede er organisert, for det er arbeidskollegaen som er den beste ververen. Det at det kommer noen utenfra og skal fortelle er ikke alltid like godt mottatt som hvis det er noen fra arbeidsplassen. Det viktigste er å vise at vi er der også kanskje folk blir nysgjerrig og får stilt spørsmål, forklarer Aune.