Frode Sakshaug på Øyna Kulturlandskapshotell forteller gjestene om maten. Nå vil de videreutvikle matopplevelsene til gjestene sine framover. Foto: Wil Lee-Wright.

Lager nye matopplevelser i reiselivet

Pressemelding fra Oi! Trøndersk Mat og Drikke AS:

Området Trøndelag, Västernorrland og Jämtland har nå 30 nye måltidsopplevelser å tilby. De siste tre månedene har over 50 bedrifter fulgt et digitalt utdanningsprogram som nå skal gi mer mat i reiselivsopplevelsene. 

Under den avsluttende workshopen denne uka ble hele mangenye måltidsupplevelser pitchet som et resultat av bedrifter langs Nordens Grønne Belte som området kalles. Nå planlegges både ginprøving i naturen, tangsafari og «Fjellets take-away». Eller du kan delta på kulturhistoriske matvandringer i dramatisk naturmiljø og eddiksmaking – og alt dette er bare en liten forsmak på sommerens måltidsopplevelser langs den 63. breddegrad. 

– Vi kunne ikke drømme om en bedre start på utdanningsprogrammet! Etter tre måneder med workshoper, forelesninger og samarbeid har deltagerne utviklet rundt 30 unike måltidsopplevelser som inviterer flere til å oppleve smaken av Nordens grønne belte samtidig som bedriftene kan øke sin lønnsomhet. Reisen har bare startet, sier Eva Jilkén, prosjektleder for Smak63. Utviklingen har skjedd gjennom Interreg-prosjektet Mat og Drikke langs Nordens grønne belte. 

Gjennom utdanningsprogrammet fikk deltagerne lære seg å skape unike måltidsopplevelser med smak av stedet. Med hjelp av moduler, ulike verktøy og gruppediskusjoner med kolleger i andre regioner, fikk bedriftene mulighet til å øke sin kunnskap innen måltidsturisme. 

– Utdanningsprogrammet er bygd opp på en veldig god måte som gjør at det er mye vi kan ta inn i vår virksomhet, sier Anna Nilsson fra Gårdsbutiken i Nordingrå. 

– Vi har fått masse inspirasjon gjennom å være med på SMAK63! Det har vært perfekt timing og redskapene i undervisningen er veldig konkrete og veiledende for enhver opplevelse man ønsker å gjøre bedre, sier Kristine Sakshaug fra Øyna.

Opplevelsene som nå er tatt fram, retter seg ikke bare mot måltidsinteresserte reisende, men også mot de mange som søker mer naturbaserte opplevelser. Mange av bedriftene har lagt vekt på nettopp den sterke koblingen til naturen. 

– Naturopplevelser passer veldig bra, sier Bianca Brandon-Cox fra Visit Sweden sitt Måltidsuturismeprogram. Hun deltok i paneldiskusjon under den avsluttende workshopen. I følge en rykende fersk rapport, så er akkurat naturoppplevelser det emnet som fikk stor økning i diskusjoner på sosiale medier hos fokusmålgruppen fra USA, UK, Tyskland og også blant en del svenske personer som deltok, sier hun. 

– De smaksopplevelsene som nå har blit pitchet gjennom Smak63, går også hånd i hånd med Norges Nasjonale Reiselivsstrategi som ble lagt fram forrige, sier Petra Sestak fra Trøndelag Reiseliv. – Dette knytter seg til globale trender der natur, kultur og lokal mat er koblet sammen, sier Sestak. 

Nordens Grønne Belte har med dette utdanningsprogrammet forsterket sin posisjon som måltidsdestinasjon og kommer til å kunne tilby både internasjonale og lokale reisende med mange unike og minneverdige smaksopplevelser. Personlige møter, historiefortelling og mye god mat og drikke er hovedingrediensene. 

SMAK63 er utviklet gjennom Interregprosjektet Mat og Drikke langs Nordens Grønne Belte med samarbeidspartnere fra Västernorrland, Jämtland Härjedalen og Trøndelag. Oi! Trøndersk Mat og Drikke, Matnavet på Mære, Rørosmat og Trøndelag Reiseliv har vært partnere på norsk side. 

Fra Trøndelag kan det nevnes disse nye produktene: Visit Bjørn (Trondheim): Kongelig fjelltur og gjestebud, Klostergården (Frosta): Tangsafari, Vauldalen (Røros): Fjellets take-away, Ersgard (Stjørdal): Bringebærbresert lammelår, Teveltunet (Meråker): Ro/lugn, Munkeby Herberge (Levanger): Lokale skatter og Øyna med gourmetmåltid.

Anna og David Nilsson fra Gårdsbutiken i Nordingrå. Foto: Ludwig Arnlund.
Facebook
Twitter
LinkedIn