Innføringen av Helseplattformen har vært krevende på BUP. Opplæringen har vært for dårlig, det har vært problemer med kommunikasjonen med andre avdelinger, og det tar lengre tid å utføre ting som pleide å gå kjapt.
Vi har snakket med seksjonsleder ved BUP poliklinikk Røros, Vegar Dahl, om hvordan innføringen har gått etter de tok i bruk det nye pasientjournalsystemet i november.
BUP er et tilbud for barn, ungdom og deres familier. Tilbudet består av ulike typer tverrfaglig utredning- og poliklinisk behandling, ofte i tett samarbeid med familie og med kommunale hjelpeinstanser, skole og barnehage med mer. De vanligste tilstandene som behandles er: angst, depresjon, uro og konsentrasjonsvansker, reaksjoner knyttet til akutt krise / traumer, spiseforstyrrelser og annet.
I november gikk BUP Poliklinikk Røros over fra å bruke journalsystemet DocuLive til Helseplattformen, og innføringen, sier Vegar Dahl, har vært krevende.
Vegar forklarer at de blant annet bruker Helseplattformen til å dokumentere all utredning og behandling av pasienter, og til å kommunisere med fastleger via epikrise som sendes ut med Helseplattformen.
(Epikrise er en kort, sammenfattende, skriftlig redegjørelse for årsak, utvikling og behandling av syksom hos en pasient. Epikrisen blir utarbeidet etter at undersøkelse og behandling er ferdig.)
Virket ikke
BUP skulle egentlig ta i bruk Helseplattformen i mai, men det ble utsatt på grunn av manglende opplæring og siden systemet ikke var klart. I november da de tok i bruk plattformen, viste det seg at det fortsatt var mye som ikke var klart.
– Vi fikk litt mangelfull opplæring, det var mye som ikke var klart, og mange elementære funksjoner som ikke virket. For eksempel det å sende ut en epikrise fra oss til fastlegen, og kommunisere med andre avdelinger. Vi kunne det ikke og visste ikke hvordan vi skulle gjøre det, og når vi fikk forklaring på hvordan det fungerte, så virket det rett og slett ikke, sier Dahl.
Inntil november benyttet BUP journalsystemet DocuLive. Dahl forklarer at det journalsystemet var veldig gammeldags, og at siden det ikke lengre ble vedlikeholdt, var det helt nødvendig å ta i bruk en ny journalløsning. Helseplattformen har imidlertid bydd på utfordringer under oppstarten.
– Nå har vi hatt det i tre måneder snart, og nå går den daglige driften bra, og vi får gjort det vi skal, men i starten så måtte vi ta ned pasientmengden med 20-25 prosent for å få det til å gå rundt, forklarer Vegar.
Mange klikk
En av kritikkene som ofte har blitt rettet mot plattformen, er at det ofte er slik at relativt enkle funksjoner krever mange klikk.
– Det tar mye lengre tid med Helseplattformen, og det er mange ting som vi bare pleide å bruke et par klikk for å få til med det gamle systemet. For eksempel å få ut en epikrise. Der er det mange omveier vi må gå, og det tar lengre tid. Det som tok ett minutt før tar fem minutter nå, sier Dahl.
– Tror du det vil gå seg til etterhvert når dere lærer dere plattformen bedre?
– Det er klart, når du har gjort det noen ganger så går klikkingen fortere, men jeg håper at det blir gjort enklere og at de klarer å bygge om programmet så det blir færre klikk, sier Vegar, som forteller at allerede før Helseplattformen så brukte de generelt for mye tid på pasientadministrasjon, som kan ta oppmerksomheten bort fra pasientene.
Tungvint og ulogisk
Dahl forteller at det er et utrolig stort program, og at det ikke virker intuitivt,
– Det er stort sett ikke logisk, og bare du skal overføre en pasient til en annen avdeling eller kommunisere med andre, enten via brev eller elektronisk, så må du gjøre det veldig mange ganger for å huske det. Det er ikke veldig brukervennlig hvis du skal gjøre noe som går utover det du gjør til daglig, sier Dahl.
Til tross for en krevende innføring, og problemer med systemet, er det flere ting Dahl vil trekke frem som positivt med Helseplattformen.
– Det er veldig mange funksjoner i Helseplattformen som er bra og som er nytt. Dessuten er det en mer moderne løsning, som gjør at vi slipper å skrive så mye, og heller kan klikke og hake av, men i og med at det elementære ikke har vært på plass så har vi ikke hatt tid til å sette oss inn i alt som er nytt, sier Dahl.
God oversikt
I tillegg til å være en mer moderne løsning, har Helseplattformen i følge Dahl flere positive sider.
– Med Helseplattformen så har du et hovedbilde som gir deg en kjapp oversikt over helseopplysninger, og det hovedbildet ligger der hele tiden, så selv om du sitter og jobber med et notat av dagens samtale, så har du hele tiden ganske god oversikt, og akkurat det er en forbedring fra det forrige systemet, sier Dahl.
Har gått utover kommunikasjonen
– Har innføringen av plattformen gått utover pasientene?
– Nei, vi tok ned driften litt, og da ble det litt lengre ventetid i en periode, men det var noe vi hadde regnet med. Men det har gått utover kommunikasjonen med samarbeidspartnere som leger. Det har gått for lang tid før vi har fått ut opplysninger videre, fastslår Dahl.
– Hovedkonklusjonen er at det har vært en krevende innføring, det har tatt lang tid med opplæring, også tar det lengre tid å få utført det vi tidligere fikk gjort ganske kjapt. Også er kommunikasjonen ut for dårlig, men pasientsikkerhet og journalføring er godt ivaretatt på BUP.