Heidi Kristin Tharaldsen. Foto: Svend Agne Strømmevold

Klart språk i kommunen

Med initiativet klart språk ønsker Røros kommune å bli flinkere til å nå ut til og kommunisere med befolkningen.

Klart Språk har som mål at kommunen skal kommunisere på en så enkel og forståelig måte som mulig. Klart Språk i Røros kommune ble startet opp i 2017, og styres av en prosjektgruppe som består av kommunikasjonsrådgiver ved Røros kommune, Heidi Kristin Tharaldsen, og konsulent ved Servicetorget, Linda Therese Løkken.

Det handler om demokrati

I forbindelse med klart språk, har kommunen trykket en Språkprofil som skal være en håndbok for kommunens ansatte, og som går gjennom språklige tips og føringer. 

– Klart språk handler om at vi skal bruke et forståelig språk, både når vi skriver og snakker. Det handler om demokrati. Hvis vi som innbyggere skal kunne være med og påvirke og ha tillit til de folkevalgte, så må folk skjønne og klare å henge med i kommunestyremøter og i sakspapirer, forklarer Tharaldsen.

Tillit og service

Klart språk er et arbeite som omfatter alle de ulike avdelingene i kommunen. Tharaldsen forklarer at i de fleste kommuner er det Byggesaksavdelingen som har hatt mest å jobbe med, og at det i den avdelingen ofte er mange prosesser, brev og juridiske uttrykk som benyttes, og som kan være vanskelig å forstå for utenforstående. 

– Det er viktig for dem som skal bruke tjenestene våre. Om du skal søke sykehjemsplass eller søke om å bygge noe, så får du svar på søknaden i et brev fra kommunen. Kanskje er den noen vilkår eller noe du skal gjøre når du får brevet. Da er det viktig at vi skriver slik at den som får brevet forstår hva han eller hun skal gjøre, forklarer Tharaldsen.

Godt språk

I kommunens språkprofil vises det til eksempler på hva som er godt og hva som ikke er like godt språk. Ett eksempel fra profilen er setningen: «Det underrettes herved om at det er gjort vedtak i saken» som foreslås å byttes ut med «Vi har gjort vedtak i saken».

– Det er viktig for at vi skal kunne gi god service, og for at innbyggerne skal få til å bruke tjenestene våre. Vi sparer tid også, både innbyggerne og kommunen. Hvis du skjønner hva som står i brev, sakspapirer og på våre nettsider, så slipper du å ringe og spørre, forteller Tharaldsen, og fortsetter:

– Også er det kanskje mange som ikke tenker på det, men det er mange som har lese- og skriveutfordringer og som bruker veldig lang tid på å forstå tekst. Det som er så fint med klart språk er at det er en måte å skrive på som gjør at leseren raskere forstår hva som står. Du skal slippe å lese en setning mer enn en gang for å forstå hva som står.