I valgkampen for halvannet år sia lovte Sp-leder og nåværende finansminister Trygve Slagsvold Vedum at det skulle gjøres et vedtak om elektrifisering av Rørosbanen i inneværende stortingsperiode. Det kan ikke partifelle og komitéleder Erling Sande love. Han og Nils Kristen Sandtrøen (Ap) viser til Hurdalsplattformen.
Saken ble første gang publisert i vår samarbeidsavis Tynsetingen.no.
Tekst: Erland Vingelsgård.
Tirsdag ettermiddag ga ordførerne i Nord-Østerdal og Jernbaneforum Røros- og Solørbanen klare meldinger til Stortingets Transport og kommunikasjonskomité om at Riksveg 3 og Rørosbanen må sees i et nasjonalt perspektiv. Det betyr ytterligere opprusting av vegen og elektrifisering av Røros- og Solørbanen. da de møtte stortingspolitikerne tirsdag ettermiddag.
Det største samferdelsfylket
Stortingskomiteen startet sin runde i Innlandet mandag på Hamar, der fylkets «samferdselsminister Stein Tronsmoen, holdt et innledningsforedrag om samferdselen i det store fylket. Tirsdag reiste de gjennom Folldal, Alvdal til Tynset. Det hele avsluttes på Røros flyplass onsdag ettermiddag.
Transport- og kommunikasjonskomiteen skal samle inntrykk og orientere seg i landets fylker. Innlandet er det fylket med mest veg og bane og det er svært mange prosjekter «å ta av». I Veslesalen i Tynset rådhus ble de tirsdag ettermiddag orientert av ordførerne i Nord-Østerdalen og ledelsen i Jernbaneforum Røros- og Solørbanen.
Myhre Moen: – Det må tas et krafttak
Tynset-ordfører Merete Myhre Moen tok for seg både veg og bane. Hun konstaterte at det er gjort mye opp til Alvdal, men nå må resten av vegen mot Ulsberg rustes opp. Det er ikke nok med Tunna bru. Gjennom Kvikne er det rett og slett livsfarlig for mjuke trafikanter å ferdes, der det ikke er gang- og sykkelveg. Hun konkluderte med at det må tas et nasjonalt tak for både å ruste opp Riksveg 3 videre nordover fra Alvdal og å elektrifisere Rørosbanen.
Ordføreren i Stor-Elvdal og leder for Jernbaneforum Røros- og Solørbanen, Even Moen, og regionrådegiver Bersvend Salbu, tok for seg banens muligheter i et nasjonalt perspektiv. Moen viste til den voldsomme transporten av blant annet fisk som kan overføres til jernbane som går gjennom Østerdalen og inn i Sverige via Kongsvinger. Da slipper man store omkjøringer og heft på Alnabru i Oslo.
Artikkelen fortsetter under bildet.
– Elektrisk drift fungerer!
Når det gjelder elektrifisering sa tidligere ordfører og nå regionrådgiver Bersvend Salbu at han stusset ved utredninga som nå foregår – KVU GREEN.
Utredninga KVU GREEN skal blant annet inneholde en vurdering av alternativer som reduserer utslipp fra jernbanen, samt de samfunnsøkonomiske kostnadene ved disse, herunder skal elektrisk drift, batteridrift, hybriddrift og hydrogendrift etc. vurderes opp mot dagens driftsform.
– Det er litt rart å prøve ut noe annet enn strøm som vi vet fungerer. Det er utprøvd. Ser vi Dovrebanen som et spor og Røros-Solørbanen som et parallelt spor, har vi kanskje tredoblet godskapasiteten mellom Midt- og Nord-Norge og Østlandet-Sverige, sa Bersvend Salbu. Han syntes at det er noe defensivt over utredninga av alternativer når det er strøm som er utprøvd og som fungerer. Han syntes også at de første elementene i «godspakke Innlandet» er lagt på is, og tenker da på tilsvingene som er planlagt både på Hamar, Elverum og Kongsvinger for å få flyt i godstransporten.
Salbu etterlyste også at flere må peke på både Riksveg 3 og Rørosbanen.
– Det er åpenbart at både Trøndelag og Møre og Romsdal har nytte av Rørosbanen. Og et vesentlig poeng her er at vi snakker ikke om å bygge så mye nytt, men å ruste opp veg og bane som allerede ligger der.
Etterlyste signaler
Komitéleder Erling Sande, Sp, etterlyste signaler om hva distriktet vil prioritere av samferdselsprosjekter.
Høyres Trond Helleland var enig i at både Riksveg 3 og Rørosbanen er viktig. – Det er ikke noe enten eller. Han viste også til den nye situasjonen med at Sverige og Finland er i ferd med å bli NATO-medlem. Det skaper nye behov for forlytninger av militært materiell mellom både Norge, Sverige og Finland.
Arbeiderpartiets Kirsti Leirtrø fra Trøndelag kjører sjøl mye gjennom Østerdalen og har merket seg utfordringene på riksveg 3. Og når det gjelder jernbanen, konstaterte hun at Trønderbanen nå rustes opp og at den er litt av Nord-Norgebanen.
– Jernbanen må ta bort gods fra vegen, og det er et svært interessant poeng at så mye som en tredel av trafikken på Riksveg tre i dette området er tunge biler. I tillegg trenger Forsvaret sikker infrastruktur framover, sa Leirtrø.
Sandtrøen kritiserte byråkratiet
Nils Kristen Sandtrøen, Ap, hadde tre klare meldinger rundt jernbanen: – For det første må vi utfordre Jernbanedirektoratet med hensyn til kapasiteten på skinnene for å få mer gods på jernbanen. For det andre må tilsvingene på Elverum og i Kongsvinger på plass for å utnytte dagens linjer bedre og KVU-GREEN-utredninga må gjennomføres for å avklare hvilke energi vi skal bruke på de ikke-elektrifiserte linjene, sier Sandtrøen. Han mener at byråkratiet har for lite fokus rundt behovet til industrien og godsdtrafikkens muligheter samlet sett.
Tynsetingen konfronterte både Erling Sande på «lovnadene» lovnadene til partileder Vedum rundt elektrifisering av Røros- og Solørbanen.
– Jeg har ingen problemer å se at det er muligheter for Rørosbanen, og få til en grønn korridor fra Nord-Norge og Nordvestlandet gjennom Østerdalen. Arbeidet med konseptvalgutredninga KVU GREEN bygger på Hurdalsplattformen, og det er ryddigst å forholde seg til dette, sa Erling Sande, som også hadde inntrykk av at persontrafikken på Rørosbanen har vært mest fokusert de siste årene.
Onsdag morgen fortsatte møtet på Tynset ble flere innledere. Blant annet stilte Guttorm Tysnes fra Norsk Lastebileierforening Innlandet. Hans klare beskjed var at uansett hva som gjøres med Rørosbanen, må riksveg 3 rustes opp.