Stein Petter Haugen og Kristoffer Tamnes følger med på planene til Tove Martens og Destinasjon Røros. Fpto: Iver Waldahl Lillegjære

+ Kan bli nordmenns foretrukne vinterdestinasjon

Tove Martens og Destinasjon Røros sier at Røros har en mulighet til å bli nordmenns foretrukne vinterdestinasjon etter at man utsatte Rørosmartnan 2021 til 2022.

Martens sier at man nå har tid til å ta grep for å få det til.

– Derfor er det med forutsigbarhet så viktig. Fordi hvis vi får tiden på oss nå til å posisjonere oss slik at vi kan bli den foretrukne vinterdestinasjonen, kanskje allerede i 2021, men også på sikt. Da kan vi bygge videre på den gode merkevaren Røros allerede er, og ta posisjonen som den foretrukne vinterdestinasjonen i Norge, sier hun.

Martens sier at nordmenn førstkommende vinter ikke kommer til å dra til utlandet slik at man nå har en mulighet til å posisjonere seg.

– Det er slik at nordmenn kommer ikke heller til neste år, ihvertfall ikke til neste vinter, til å reise til utlandet. Skiferien blir i Norge. Så her har vi en mulighet. De finner vinteropplevelsene hos oss, og vi kan tilby vinteraktiviteter som strekker seg over tid. Ikke bare i en vinterferieuke, sier hun.

Martens sier også at det allerede har vært aktører i kontakt med Destinasjon Røros som vil selge inn Røros som en vinterdestinasjon.

– Og vi har allerede aktører som har tatt kontakt med oss fordi de ønsker å selge inn Røros som et vinterpakkeprodukt. Det er veldig positivt. Vi ser allerede at aktørene lokalt her på Røros og i regionen er veldig innstilt på å tilby alternativer. Dette her ønsker vi å jobbe videre med, og i den samme arbeidsgruppen. Vi ønsker å være med videre for å foredle Røros som vinterdestinasjon, sa Martens.

Hun sier at de jobber med ulike pakker og aktiviteter og tenker å følge samme markedsføringsstrategi som de brukte i sommer.

– Det vi tenker og gjøre er å fortsette det arbeidet med å sy sammen pakker med overnatting og reise i første omgang, og lage aktiviteter som skal selges på ulike plattformer. Vi i Destinasjon Røros ser for oss at vi skal bruke de markedsmidlene vi har og søke eksterne midler for å markedsføre dette her på lik linje som vi markedsførte Røros i sommersesongen. Noe som var veldig vellykket, sier Martens.