Etter omstruktureringen og politireformen er ikke Røros lensmannskontor lenger herre i eget hus.
Konsekvensen av dette er blant annet at de sivilt ansatte må reise rundt i distriktet for å løse sivilsaker og at kontoret er stengt for publikum to dager i uken.
– Geografisk driftsenhet Gauldal og Orkdal(GDE), den geografiske driftsenheten vår er sentralisert til Heimdal, og det er tre lensmannskontor som oss under der. Vi blir sett på som en selvhjulpet enhet når vi er en slik geografisk driftsenhet. Situasjonen er den at en sivilansatt på Oppdal har sluttet eller gått ut i permisjon. Vedkommende jobbet med sivilsaker, og den personen er foreløpig ikke erstattet, sier politioverbetjent og politikontakt for Røros og Holtålen, Stein Bjørnli.
Siden man hører under samme distrikt blir disse arbeidsoppgavene fordelt på andre sivilt ansatte i samme område.
– Det medfører at våre to sivilansatte får flere siviloppgaver fra andre kommuner. Det går på sivil rettspleie, utleggssaker, utkastelse eller fravikelse som det heter, og forliksråd. Våre to sivilansatte reiser rundt i hele vår teig, Røros, Holtålen, Midtre Gauldal, Rennebu og Oppdal for å ta slike saker, sier Bjørnli.
Bjørnli er fornøyd med at de sivilt ansatte er på Røros fremdeles, men sier at det er en ordning som ikke kan vare over en lengre periode.
– Det er flott at vi får beholde våre to ansatte på Røros, og at de ikke blir flyttet til Heimdal. Etter mitt skjønn er dette imidlertid en ordning som ikke kan pågå over tid, fordi det er veldig ressurskrevende at de skal eksempelvis reise fra Røros til Oppdal for å ta en forlikrådssak, eller en fravikselsessak som det tar 30 minutter å behandle. Samtidig som det er et helt oppegående lensmannskontor på Oppdal. Både ressursmessig og i et miljøperspektiv er det ikke en særlig gunstig ordning, sier Bjørnli.
Bjørnli sier at å stenge flere dager i uken for publikum ikke er ønskelig men en nødvendighet.
– Skal de sivilt ansatte få arbeidsro til å gjøre det de er pålagt makter vi ikke å ha døra åpen samtidig, sier han.
Ikke herre i eget hus
All reisingen av de sivilansatte på Røros går ikke ut over budsjettene til lensmannskontoret sier Bjørnli.
– Vi har ikke eget budsjett på lensmannskontorene lenger, dessverre må jeg nesten si, for vi er ikke herre i eget hus lenger, sier han.
Bjørnli sier at det var fare for at de to sivilt ansatte kunne bli stasjonert på Heimdal, og at det fremdeles er en aktuell problemstilling.
– Det var det som var tanken i planleggingsfasen. Når vi gikk over til den nye organiseringsmodellen GDE var det snakk om at trolig begge to skulle stasjoneres på Heimdal. Men nå er Heimdal i den situasjonen at de har veldig lite plass, og det er nettopp bestemt at det skal bygges nytt der. Når det bygget står klart om et par år er det sikkert aktuelt at man har en situasjon der man tapper kontoret her for sivilt ansatte og flytter dem til Heimdal, sier han.
Det var ikke kun den begrensede plassen på Heimdal som var årsaken til at Røros lensmannskontor fikk beholde de sivilt ansatte sier Bjørnli.
– Vi har blant annet mye fornyelse av pass, og det behovet er der fortsatt, selv om det kan hende at det bare varer ut året. Det har vært snakk om at det skal legges ned veldig lenge. Jeg har ikke fått noen dato på det ennå, men den datoen kommer nok. Det er allerede besluttet at den tjenesten forsvinner fra Røros, sier han.