Foto: Tove Østby

Hytteeierne mest fornøyd med kommunen

Utenbygds hytteeiere er generelt langt mer fornøyd med Røros kommune sine tjenester enn det lokalbefolkningen er. Tilfredsheten er på enkelte punkter oppsiktsvekkende forskjellig. Hytteeierne er også godt fornøyd med kvaliteten på helsetjenestene på Røros.

Det er Røros kommune sitt bestillingsverk Hytteundersøkelsen, gjennomført av Opinion i november 2022. Undersøkelsen hadde en god svarprosent på om lag 45 prosent, og det er gjennomført 1.861 intervjuer. Vi kommer tilbake til flere tall fra undersøkelsen, men den avslører altså ganske stor variasjon i hvor tilfredsstilte hytteeierne er med Røros kommune i forhold til hva egne innbyggere er.

Kontakt med servicetorget er det flest lokale som har hatt, men på tilfredshets-indeksen gir hytteeierne score på 54, mens hytteeiere fra lokalbefolkningen ligger på 38. Byggesak er det området flest av hytteeierne har hatt kontakt med kommunen på, hele 39 prosent av utenbygds og 36 prosent lokale eiere. Tilfredsheten til utenbygds eiere er på 34, mens lokale eiere gir byggesak en score på kun 3.

Når det gjelder plansaker har henholdsvis 21 prosent utenbygds og 14 prosent lokale eiere hatt kontakt med kommunen om dette, og her er de lokale virkelig misfornøyd. De oppgir en tilfredshets-score på minus tre. Utenbygds hytteeiere er også mindre fornøyd med dette området enn med byggesak, og ender på en score på 20.

Også på vann/avløp er forskjellen stor med en score på 24 fra lokale eiere og en score på 44 fra utenbygds eiere. Når det gjelder skatt og avgifter er begge grupper ganske lite tilfreds, med en score på henholdsvis 6 og 12 for lokale/utenbygds.

Skalaen går fra minus 100 (alle er svært misfornøyd) og til 100 (alle er svært fornøyd). 

Litt over halvparten av hytteeierne har vært i kontakt med en eller annen form for helsetjeneste på Røros, og her svarer 83 prosent at møtet med tjenestene enten var svært tilfredsstillende eller ganske tilfredsstillende. Sju prosent svarer både og, mens åtte prosent ikke har noen oppfatning om saken. Kun en prosent svarer lite tilfredsstillende på dette spørsmålet.