Bildetekst: Are Vittersø, daglig leder hos Prisjakt.no. Foto: Prisjakt.no

Hver femte nordmann har fått dårligere råd etter korona

Pressemelding fra Prisjakt.no

Hver femte nordmann har fått dårligere råd etter at koronapandemien traff oss. Omlag 400.000 nordmenn har utsatt private oppussings- og ombyggingsprosjekter på grunn av krisen, viser ny meningsmåling.

I befolkningsundersøkelsen «Handleadferd post corona», som Opinion har gjennomført for pris- og produktsammenligningstjenesten Prisjakt.no, oppgir 20 prosent av befolkningen at de og deres husstand har dårligere økonomi nå enn før koronakrisen, på grunn av lønnskutt, permitteringer, oppsigelse eller andre grunner.

-Nesten 60 prosent av de som  svarer at de har fått dårligere råd, forteller at de har blitt mer prisbevisste gjennom månedene med smitteverntiltak og krise. Bare 20 prosent av de som ikke har fått dårligere råd , sier at de har blitt mer prisbevisste. Krisen har gjort at nesten hver tredje nordmann sier de vil endre sin kjøpsadferd permanent, forteller daglig leder Are Vittersø i Prisjakt.no.

-Nesten halvparten av befolkningen (46%) – flere kvinner (55%) enn menn (37%) – sier at de planlegger innkjøpene sine bedre nå enn før koronakrisen. Det er nok en av hovedgrunnene til at nettet igjen tar en ny innersving på de fysiske butikkene, sier Vittersø.

-Konturene av kraftige forandringer i nordmenns vaner blir enda tydeligere gjennom denne undersøkelsen. Når tre av ti i befolkningen sier de vil endre sin handleadferd permanent, og i enda større grad bruke nettet til innkjøp, er det et stort varsko til deler av en allerede hardt presset handelsnæring for fysiske butikker, sier Are Vittersø.

Samlet er det milliardverdier som ble satt på vent da Norge ble stengt ned 12. mars, selv om åtte av oppgir at de tross usikre tider valgte å gjennomføre planlagte storhandler som ombygging, oppussing, boligkjøp, møbler, bil og motorsykkel.

-En av 10 forteller at de har utsatt ombygging og oppussing, mens fire prosent utsatte henholdsvis kjøp av møbler, bil/motorsykkel og hvitevarer/forbrukerelektronikk. Når vi vet at omtrent hver tredje husstand blant cirka 450.000 husstander statistisk sett gjennomfører oppussingsprosjekter i løpet av et år, og hvert prosentpoeng representerer cirka 40.000 personer over 20 år, innebærer det et betydelig omsetningsbortfall for de berørte bransjene, påpeker Vittersø.

-Responsen i undersøkelsen viser cirka 400.000 nordmenn har utsatt planlagte oppussings- eller ombyggingsprosjekter, mens 200.000 droppet planlagt boligkjøp på grunn av presset økonomi etter at pandemien traff oss, sier Are Vittersø.

Fra undersøkelsen:

Q: Hadde du planer om følgende innkjøp før den 12. mars, som du har valgt å vente med på grunn av økonomisk usikkerhet etter korona-krisen?

  • Ombygging/større oppussing (9%)
  • Kjøp av bolig (5%)
  • Kjøp av møbler (4%)
  • Kjøp av bil/motorsykkel (4%)
  • Kjøp av hvitevarer/forbrukerelektronikk (4%)
  • Kjøp av båt (1%)
  • Andre ting (1%)
  • Ingen av disse (79%)
Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on pinterest
Pinterest