Sven Erik Dahl og Roar Sundt. Foto: Fra video-opptak gjort av Stig Aspaas.

Gleie okk okk okk a

Gleie okk okk okk a, har blitt et fast lokalt uttrykk, og i teatermiljøet er det en dårlig bevart hemmelighet at ordspillet stammer fra en folkekjær revysketsj fra 1989.

På slutten av 80-tallet begynte Bergstaden Teaterlag å sette opp sommer-revyer, og den første var “Helt på vidda” som ble fremført i 1988. Året etter arrangerte den samme gjengen revyen “Bank i bolet”.

Bank i bolet

Revyen fant sted i Gymbygget og var iscenesatt som en kaféopplevelse, med taffelmusikk av Tor Espen Aspaas i foajéen, og et sceneshow med elleve-nummers hovedrett og ti-nummers dessert. I salen satt publikum på små bord med lys på.

Blant numrene som ble servert, var et innslag som har blitt en lokal klassiker, Gleie okk okk…..? med Roar Sundt og Sven Erik Dahl.

Innslaget var en framførelse av en humoristisk rap, som spilte på ordlek med rørosdialekta og tullet med lokalsamfunnet.   

Brekkdans og dialektproblemer

Sven Erik Dahl husker at innslaget ble laget som en oppfølger til en sketsj som han og Roar hadde fremført på sommer-revyen året før.

– Da hadde vi noe vi kalte Brekkdansen, og det skulle være en parodi på breakdance, og da husker jeg vi stilte opp i scooterdresser og danset brekkdans i et slags harselas over Brekken. Det ble en suksess, og da fant vi ut at vi måtte gjøre noe videre med den ideen, også var det Roar som kom opp med selve uttrykket “gleie okk okk okk a”.

Artikkelen fortsetter under videoen.

VIdeo av den klassiske sketsjen.

Roar Sundt forteller at det var en dame fra Kristiansand som slet litt med å forstå dialekten, og som hadde lurt på hva – Gleie okk okk betød.

– Det bygde vi videre på, og vi la inn en okk ekstra for å få det til å svinge, og dermed ble det gleie okk okk okk a. Med det utgangspunktet så vridde vi på det og så hva vi kunne gjøre ut av det, husker Roar. – Sven Erik bygde videre på det, og kom opp med “kleie okk okk” om mygg i Femundsmarka og “gruve okk okk”, og ut fra det så kom det en rap som faktisk har stått seg ganske bra. 

Hele sta’en ska bli omstokka

Sven Erik forteller at duoen jobba godt sammen, men kan ikke huske at karakterene var så veldig gjennomtenkte. 

Etter brekkdansen så fant vi vel ut at vi skulle gjøre karakterene til gruveslusker eller noe sånt, men det var ikke så veldig mye tanke bak det, skal jeg være helt ærlig. Men det var veldig artig, og jeg og Roar hadde en veldig god kjemi. Vi var veldig forskjellige men veldig enige om hvordan disse karene skulle være, husker Dahl.

Tekstinnholdet i rap’en består av en rekke ideer på hvordan Røros kan gjøres om og forbedres, med hysteriske forslag på forandringer og kritikk av det bestående samfunnet, som av karakterene oppleves som treigt og konservativt. I teksten skal Røros sentrum gjøres om til en hoppbakke og kirka skal flyttes på Pinsti.

– Hele sta’en ska bli omstokka. Gleie okk okk okk a?, heter det i teksten, og ett av versene går som følger:

– Dokk vet Trångsynte gubba vil ha det som det va

dem vil itj ha nå nytt, det ska vårrå som i sta

turista og pengesterke kaksa overalt

je kjæm ihæu den tida, da ungan mine svalt.

– kess greide okk okk okk a?