Lufthavnsjef Avinor Røros lufthavn, Gudbrand Rognes. Arkivfoto. Foto: Tove Østby

Gamle kjenninger la inn anbud (+)

Det er fortsatt flere flyselskap, som ønsker på fly mellom Røros og Oslo. Widerøe er innstilt på førsteplass til drift av flyruten Røros–Oslo i perioden 1. mai til 31. oktober 2022. De to andre som har lagt inn anbud er Amapola Flyg AB og DAT A/S og UAB DAT LT i fellesskap. Amapola fløy Oslo – Røros – Ørland gjennom en wetlease-avtale med Air Leap så sent som i januar. Danish Air Transport (DAT) fløy ruta en periode fra 1. april 2009.

Fokker 50 fra Amapola. Foto: Tore Østby

Amapola er del av et vaskeekte svensk familiedynasti, som eies av en familie med en spektakulær historie. Flyselskapet Amapola ble etablert i 2004. De nye selskapet fikk oppdraget med å ta hånd om det svenske postvesenets behov for flyfrakt. Selskapet har senere tatt over DHL sin flyfrakt mellom Oslo Lufthavn Gardermoen og Trondheim lufthavn Værnes. Fra 2018 har Amapola drevet passasjerflytrafikk i Sverige. Oslo – Røros Ørland var selskapets første passasjer-rute i Norge. Nå ser det ut til at dette ga mersmak.

Amapola er 100% eid av Salénia Air Cargo AB. Saléna kalles også Westindiaconsernerna, fordi mye av virksomheten deres er i en annen verdensdel. Salénia er 100 % eid av Staffan og Erik Salen. Det dreier seg om et mer enn 100 år gammelt familiedynasti. Det blir sagt at den eneste røde tråden i Salénbrødrenes virksomhet, er at det ikke finnes noen rød tråd.

Skjermdump fra dat.no

DAT flyr en rekke innenriksruter i Danmark, men er også inne med flyruter mellom Oslo og Stord og mellom Oslo go Florø. DAT har også en utenlandsrute mellom Esbjerg og Stavanger.

DAT ble grunnlagt i 1989 av Jesper og Kirsten Rungholm. 

Arbeidet er trolig allerede i gang i alle de tre selskapene, fram mot den nye ordinære anbudsrunden til høsten. For alle tre har minianbudsrunden, som Widerøe ser ut til å vinne, trolig vært en nyttig treningsrunde.