Aurora Wesselvold. Foto: Svend Agne Strømmevold

Frustrert over trafikksikkerheten

Aurora har fått nok av farlige situasjoner i krysset Stormoen/Tollef Bredals vei, og ber om at noe gjøres.

Du kan lese svaret fra Virksomhetsleder tekniske områder ved Røros kommune, Dag Øyen, nederst i saken.

Som Stormoing og tobarnsmor, har Aurora Wesselvold flere ganger opplevd farlige situasjoner i krysset. 

– Det er ikke lenger et spørsmål om det vil skje en ulykke, men når det vil skje, sier Aurora. 

Mangler fotgjengerfelt og skilt

Wesselvold forklarer at over 30 barn bruker krysset som barnehagevei, og beskriver noe av det hun opplever som problematisk med krysset. 

Hun forteller at det ikke er oppmerket fotgjengerfelt på asfalten, bare rester av en gammel oppmerking.

Videre sier Aurora at det kun er ett skilt som markerer at det er fotgjengerfelt, og at det bare er synlig for dem som kommer kjørende fra Tollef Bredals vei. Når man kommer kjørende fra skolen/toglinja, forklarer hun, er ikke skiltet synlig før man har svingt mot Tollef Bredals vei, og da har man allerede kjørt over fotgjengerfeltet. 

– På sommeren er ikke skiltet synlig i det hele tatt, for da det er gjemt inni en stor hekk. Den blokkerer så og si all sikt. På vinteren blir ikke bare skiltet borte i en hekk full av snø, men selve gangveien blir også borte da bilene tar innersvingen og lager vei langt innover, sier Aurora.

Kan gå galt

Wesselvold forklarer at når man kommer gående fra Stormoen på venstre side, må man krysse veien over til høyre side for å benytte seg av gangfeltet.

– Siden gangfeltet så og si er ikke-eksisterende, blir man stående midt i krysset med biler og tungtransport susende forbi på alle kanter. Dere kan jo tenke dere hvordan det er på morgenen, med mange barn, sykler, busser og stressede foreldre i bil, sier Wesselvold, og forklarer at man ikke kan klandre sjåførene heller, ettersom mange av dem sikkert ikke er oppmerksom på at det faktisk er et fotgjengerfelt der. 

Wesselvold bruker veien mye, og har opplevd flere skumle situasjoner i krysset. 

– Jeg har iløpet av de to siste årene trillet utallige turer med barnevogn gjennom det krysset, og jeg kan telle på en hånd hvor mange ganger bilene har stoppet for oss, mot at vi har ventet på at bilene skal passere. Hadde jeg skulle stolt på bilens vikeplikt for meg og barna, hadde det gått galt, sier hun.

Russisk rulett

Aurora sier at selv om voksne kan klare å vurdere situasjonen, benyttes krysset også av barn, som ikke alltid er like årvåkne og oppmerksomme.

– Krysset er veldig trafikkert gjennom hele dagen, med både skolebarn, syklende, gående, biler, tungtransport og taxisjåfører. Det kjøres både gjennom krysset, men også utover Stormoveien, sier Aurora, og tilføyer:

– Jeg vil påstå at vi som ferdes gående og syklende i krysset er med på en slags russisk rulett; hvem vil bli påkjørt, og når vil det skje?, spør hun.

Aurora peker også på mangelen av belysning, og sier at de få lysene på veien ikke strekker til. I tillegg mener hun at fartsdumpene ikke gjør noen nytte, siden det fortsatt kjøres over 50-60 km/t.

Svar fra Dag Øyen:

Virksomhetsleder tekniske områder ved Røros kommune, Dag Øyen, svarer på bekymringen.

– Vi skulle gjerne hatt optimale forhold for alle våre trafikanter og da i særdeleshet myke trafikanter. Derfor syns jeg det er beklagelig at situasjonen oppfattes så utrygg som det beskrives, sier Øyen i en e-post.

Øyen forklarer at de ikke får gjort noe med trafikkmengden i første omgang, men at det har blitt gjennomført trafikkmålinger i området, og at de kommer til å følge situasjonen nøye framover med flere trafikkmålinger. Øyen nevner flere tiltak som gjennomføres.

  • Vi har bestilt utskifting til ny og bedre belysning i krysset. Ved befaring i dag ser vi at dette ikke er gjennomført av leverandør. Vi purrer omgående på denne leveransen.
  • Vi har bestilt leveranse av fartsdumper i Tollef Bredals vei mot Stormoveikrysset. Vi ser at disse er utført alt for slakt. Vi prøver å rette opp dette før vinteren kommer.
  • Det er utført noe rydding i hekk og buskas, men vi ser også at det kan gjøres mer her.

Øyen sier at plasseringen av skiltet ikke er bra, og at en ny plassering av skiltet vil vurderes.. 

– Det vil ikke være hensiktsmessig å lime nye fotgjengerfelt på den gamle oppsprukne asfalten. Det vil i så fall bli kortvarig glede, forklarer Øyen, og sier at kommunen håper de får en anledning til å legge ny asfalt, og at de på lengre sikt kan vurdere forlengelse og/eller bygging av nye fortau, men at dette i så fall vil kreve både regulering og grunnerverv fra private.