Ingvill og Henrik ved fylkesvei 30. Foto: Privat.

Foreslår å bruke en halv milliard på fylkesveier i Trøndelag

I forbindelse med valgkampen har Ingvill Dalseg og Henrik Kierulf fra Trøndelag Høyre vært på en rundreise i fylket, og på fredag besøkte de Røros. For å komme hit kjørte de på fylkesveiene, som de nå foreslår å bruke en 500 millioner på å utbedre.

Kierulf er andrekandidat og Ingvill er tredjekandidat på Trøndelag Høyres fylkestingliste. På sin reise gjennom Trøndelag har høyrekandidatene gjort alt fra å være med å lafte, til å lage is på Galåvolden gård.

– Det er flott å møte folk, lokalforeninger, næringsliv og andre viktige aktører i Trøndelag, sier Henrik.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Her er de på Galåvolden Gård sammen med Anette Trønnes fra Røros Høyre. Foto: Privat.

Halv milliard
Henrik og Ingvill har vært på veien en uke, og har kjørt langs fylkesveiene. Spesielt nevner de fylkesvei 30. Fylkesveien trenger utbedringer, og i fjor ble planer for utbedring stanset etter at to av tre kommuner stemte mot det foreslåtte prosjektet.

– Vi har et valgløfte om økt satsing på fylkesveiene. Vi foreslår å bruke 500 millioner over en fireårsperiode, sier Kierulf.

Kierulf er nestleder i styringsgruppen for fylkesvei 30 og har vært del av prosessen med foreslåtte utbedringstiltak. Planen om utbedring av fylkesvei 30 ble nedstemt, og de høye planlagte bompengeprisene var blant det som skapte motstand hos folk.

– Mange fylkesveier er i dårlig stand, inkludert fylkesvei 30, sier Henrik, – Vi må investere for å sikre trygg og effektiv transport og levekår, spesielt i distriktene. 

Et skritt i riktig retning
Henrik og Ingvill forklarer at det er mye som må gjøres med fylkesveiene, og at fylkeskommunen ikke kan betale hele kaka. Staten må bidra mer, forklarer Kierulf, og legger til at en halv milliard ikke vil løse problemet, men vil være et stort skritt i riktig retning.

Noe av det som stanset utbedringen av fylkesvei 30 var de høye bompengeprisene.

– Vi må diskutere bompenger. Vi kan ikke unngå dem, men vi kan redusere andelen. Bompenger er viktige for finansiering, men må være på et nivå som er akseptabelt for folk. Lokale løsninger kan bidra til rettferdighet og aksept blant befolkningen, sier Henrik.