Jon Høsøien foreleser mens Gudbrand Rognes holder opp et bilde av Stormoen. Foto: Svend Agne Strømmevold

Om luftfartshistorie og oppvekst på Stormoen

RS Servicenter

Torsdag 21. april holdt Jon Høsøien foredrag om oppveksten på Stormoen og byggingen av flyplassen for engasjerte luftfartsinteresserte på Vertshuset.

Lufthavnsjef ved Røros lufthavn Gudbrand Rognes introduserte Høsøien som pressemann, stormoing og luftfartsinteressert. Høsøien viste bilder av stormoen og flyplassen fra 50-tallet mens han serverte historier fra barndommen og små stikk mot bortabækkingan.

Et samfunn i forandring

Interessen for fly fikk Jon Høsøien av en kamerat som bodde ved gjettjønna og som drev med modellfly. Gjettjønna ble brukt som flyplass på vinteren, og det var en flyklubb i Trondheim som kom og hadde stevne der. Det må ha vært en god kamerat, for som Jon sa det:

– Han var den eneste jeg hadde besøkt som var en bortabækking.

Høsøien beskrev en tid hvor samfunnet var i forandring, og la ut om hvordan det var å oppleve 50-tallet på moa.

– Utover på 50- og 60-tallet kom det veldig mange nye hus på stormoen. det mest kjente var stormoen pensjonat. Jeg hadde noen lekekamerater som bodde der, og det hendte seg at jeg ble med og overnattet i pensjonatsengene, og der hadde de et bad. Bad var noe nytt, og det var ingen på moa som hadde det, forklarte Høsøien.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Hitabækking Jon Høsøien . Foto: Svend Agne Strømmevold

Sommerjobb

Høsøien fortalte om sommeren da flyplassen skulle bygges. Han og andre barn ble satt til å plukke stein under utbyggingen, og mens mange plukka en og en stein fikk noen lov til å bruke jernrive så de kunne få med seg mer stein om gangen.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Tidlig sommerjobb. Ungene ble satt til å plukke stein. Foto: Magne Kverneng, Rørosmuseets arkiv

Røros forandret for alltid.

Høsøien fortalte om foregangsmenn som var pådrivere for å få bygget flyplassen og om hvordan Stormoen, som først var et område med småbruk og sommerfjøs, fikk en moderne flyplass med jetrutefly for over 60 år siden.

– Men så kom en som het Olav Bergersen til Røros. Han var veldig interessert i å få fly hit, for det begynte jo å komme en del industribedrifter til Røros, og etterhvert så kom jo HÅG hit, og da mente han det var muligheter for det. Bergersen kjente såvidt direktøren i Braathen SAFE, Ludvig G. Braathen, forklarte Høsøien.

Braathen SAFE begynte i det små med korte ruter på små plasser, og da lurte Bergersen på om de ikke kunne få mellomlanding på Røros. En del Rørosinger, ikke minst kjøpmenn, syntes dette var en god ide. De klarte å få Braathen oppover for å se på det her i 55, og samme året ble det stiftet flyklubb på Røros.

Ludvig G. Braathen spilte en stor rolle i etableringen av flyplassen, Røros lufthavn åpnet i 1957 og Røros ble forandret for alltid.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Direktør i Braathen SAFE, Ludvig G. Braathen på åpningsdagen. Foto: Magne Kverneng, Rørosmuseets arkiv

Heron passasjerfly «Per»på åpningsdagen av flyplassen 17.juli 1957. Foto: Magne Kverneng, Rørosmuseets arkiv

Mange gode bidrag

Etter Jon var ferdig med historietimen var flere av tilhørerne rause nok til å by på sine egne historier fra den lokale luftfartshistorien, og det ble en minnerik historisk aften for flyentusiastene.

– Jeg lærte veldig mye nytt og så er det artig å se folk som er engasjert og opptatt av historien, og ikke minst når det har med luftfart å gjøre. Da synes vi det var ekstra artig. Jon er en veldig god forteller, og det var en god del av tilhørerne som har fartstid her på flyplassen og i luftrommet rundt Røros som hadde mange gode bidrag å komme med. Så det her ble en ypperlig seanse på alle slags vis, sier Lufthavnsjef Gudbrand Rognes.

Gudbrand Rognes, Lufthavnsjef ved Røros lufthavn/Operativ leder AFIS AVINOR AS. Foto: Svend Agne Strømmevold