I går var det folkemøte på Storstuggu om bompengeutredning på fylkesvei 30. Vi snakket med noen av dem som var på møtet om hva de syntes om det som ble presentert og hvilke tanker de hadde gjort seg rundt prosjektet.
På folkemøtet om utbedring av fylkesvei 30 presenterte Trøndelag fylkeskommune foreslåtte tiltak og orienterte om bomplasseringer og takster. I tillegg ble det presentert en kost/nytte-analyse av prosjektet.
Publikumsreaksjoner
– Jeg er bekymret. Jeg bor på Røros og pendler til Ålen, og med utgiftene fra de foreslåtte bomstasjonene vil det koste meg 5000 i måneden, og jeg arbeider firedagers-uke. Må jeg rett og slett begynne å se meg om etter en ny jobb? Jeg skulle gjerne kjørt med kollektivtransport, men i dag finnes det ikke noe tilbud jeg kan benytte meg av, sier Kai Gøtze.
– Jeg tror det kan bli mye fraflytting fordi folk ikke kommer til å ha råd til å dra på jobb. Jeg tror også at det kommer til å bli tøft for bedriftene. Andre steder har de løst det med å ha omkjøringsveier som lokalbefolkningen kan bruke, som en eksrta ordning til de som bor der, sier Sandy Gøtze.
– Jeg tror at med dette møtet så fikk saken et løft. Jeg håper at flest mulig rørosinger fikk med seg argumentasjonen som ble servert her, og ikke minst kost/nytte-analysen; hvor store ringvirkninger det har at vi har en god vei. Fylkesvei 30 er hovedpulsåren vår til omverdenen, for arbeidsplassene våre, for reiselivet og dem som skal besøke oss på Røros. Jeg tror at rørosingene innser at vi sitter på enden av veien. Vi har størst nytte av veiprosjektet, og vi betaler minst, sier Ole Jørgen Kjellmark.
– Jeg synes det er store summer det er snakk om, også synes jeg ikke jernbaneovergangen på Harborg er den verste. Da synes jeg nok heller at Singsås er verre. På Harborg skulle en ha hatt reingjerdet, for der er det reinene som er problemet, og ikke overgangen. Jeg kjører til Trondheim en del ganger i året, så jeg ser jo det at det blir veldig dyrt. Røros-Singsås blir ganske dyrt, også blir det i tillegg dyrt fra Singsås til Trondheim, sier Magnus Lien.
– Jeg var veldig enig i trasévalget, der det skulle bygges ny vei. Per i dag så er det jo en av de verste strekningene. Jeg har kjørt der i snart 60 år, så jeg vet hvor problemene er hen. Med de nye strekningene som nå er foreslått, så vil jeg påstå at mange av problemene er borte, med bakker, svinger og ras. Det er på høy tid at det gjøres noe nå, sier John Tamnes.
Les også:
Folkemøte om fylkesvei 30