Air Leap har trafikket Rørosruta fra 1. april 2020.

Får konsekvenser for rullebanelengden

Tildelingen av ruta Røros – Oslo til Air LEAP, får trolig konsekvenser for lengden på Rullebanen på Røros. Da rullebanen skule reasfalteres i fjor, kom det opp forslag om å kutte den ned fra 1720 meter til 1199 meter, for å spare kostnader. Det endte med at det ble gjort reparasjonsarbeider, i fjor, og at full asfaltering ble utsatt i to år. Flyene Air LEAP bruker, trenger mer enn 1199 meter rullebane.

Arbeidslaget fra NCC i ferd med å legge geonett i fjor sommer. Nettet skal bidra til å unngå sprekker i asfaltdekket. Foto: Gudbrand Rognes

Utsettelsen ble begrunnet med at charterfly trenger lengre rullebane enn 1199 meter. Røros fikk en frist på seg på to år å blåse nytt liv i charter til Røros. Mislykkes det, skulle rullebanen kortes ned. Det var ingen lett oppgave. De siste årene har det vært langt mellom charterflyene, og flytypene som vanligvis går i chartertrafikk, trenger enda lengre rullebane en dagens vel 1700 meter. Når ruteflyene nå trenger lengre rullebane, er premissene snudd helt på hodet.

Dette kan føre til at reasfaltering av hele rullebanen blir utsatt til etter at den kommende anbudsperioden er ute, eller at hele rullebanen bli reasfaltert neste år som varslet, og da i full lengde.

Stripene kommer på plass igjen etter delvis nyasfaltering på flyplassen sommeren 2018. Foto: Tore Østby

RS Servicenter