Kort frist for lang rullebane

Utsettelsen av asfalteringen på Røros flyplass, gjør at rullebanelengden ikke blir kortere de neste to årene. Det  betyr at reiselivet på Røros har to år på seg på blåse nytt liv i charter til Røros. Mislykkes det, synes kortere rullebane å være gitt.

Det er ingen lett oppgave. De siste årene har det vært langt mellom charterflyene. og flytypene som vanligvis går i chartertrafikk, trenger lengre rullebane en sagens vel 1700 meter.

I kommunestyret i går ble det enstemmig oppslutning om kravet fra Lufthavnrådet tre avganger og landinger hver dag mandag og fredag. Økninger i avganger kan kan innebære en go del flere passasjerer årlig. Det kreves en del charterfly for å oppnå en tilsvarende økning.

Skyways på Røros
Danish Air Transport flyr også en del charter. Det er ventet at dette selskapet vil legge inn anbud på Rørosruta. I forrige runde var de 10 millioner kroner billigere enn Widerøe, men la ikke inn riktig antall avganger i forhold til utlysningsteksten.
Her lander et charterfly fra Europa post på Røros lufthavn.
Mange av de som husker så langt tilbake, savner fortsatt Braathens.