Foto: Ole Jørgen Kjellmark

Europeisk satsingsområde

Regjeringen ønsker at Norge skal få europeisk status som europeisk satsingsområde for el-fly. Det er inngått en avtale med det europeiske flysikkerhetsbyrået (EASA) om arbeidet med elektrifisering av luftfarten., og prøveflyvning mellom Røros og Østersund er en sentral del av satsingen.

Prosjektet Green Flyway har som hovedmål å etablere en testarena for elfly og autonome luftfartøy i luftkorridoren mellom Røros og Østersund. Visjonen er å skape testsentra for elfly på lik linje med testmiljøet for biler i Arjeplog.

– Regjeringen ønsker å stimulere til rask innfasing av elfly. En avtale med det europeiske flysikkerhetsbyrået (EASA) kan bidra til å sette fart på arbeidet med elektrifiseringen av luftfarten, sier samferdselsminister Jon Georg Dale.

I juni inngikk Luftfartstilsynet og det europeiske flysikkerhetsbyrået (EASA) en avtale om arbeidet med elektrifisering av luftfarten. Norge, med sitt godt utbygde regionalnett, anses som det ideelle området å satse på elfly.

– Norge er et langstrakt land, hvor fly mange steder i praksis er det viktigste kollektivtilbudet. Vi har mange flyruter med relativt få passasjerer over kortere strekninger. Det gjør Norge til det perfekte landet for utprøving av elektrifiserte løsninger. Vi kan bidra til en grønnere luftfart. Det er svært interessant at EASA ønsker å samarbeide med oss om dette, sier Dale.

Prosjektet Green Flyway innebærer å etablere testmiljøer på flyplassene Røros og Østersund for å finne mulige standardløsninger for ladeinfrastruktur, luftfartskontroll og evt annen felles teknologi knyttet til luftfart. Prosjektet er finansiert med Interregmidler og penger fra fylkestinget og har en total budsjettramme på 16,1 millioner kroner.