Frank Knutsen. Foto: Privat

– En holdning som hører hjemme i forbudstiden

Frank Knutsen jobber i bryggeriet Monkey Brew, og arbeider mye med promotering, sosiale medier og events.  Nå reagerer han på Helsedirektoratets behandling av mikrobryggerier.

Norske bryggerier må forholde seg til reklameforbudet i alkoholloven, noe som har vist seg å ikke alltid være helt enkelt. Helsedirektoratet mener at når privatpersoner deler bilder i sosiale medier av alkoholholdige produkter og tagger selskapene som har produsert dem, risikerer selskapene bot.  Helsedirektoratet mener at innleggene er reklame for alkohol, som er er ulovlig i Norge. 

– Det er helt horribelt det Helsedirektoratet satte i gang på tampen av året i fjor. Det å både gå etter små bedrifter som trenger all den publisiteten de kan få, og dømme dem nord og ned for å prøve å eksponere seg, er en holdning som hører gjemme i forbudstida, sier Frank.

Monkey Brew har i likhet med flere andre små bryggerier måttet gjøre om strategien sin, og ta grep på sosiale medier, som å slå av funksjonen for å bli tagget i innlegg.

– Det at vi ikke kan nå ut med informasjon om produktene, om bryggeprosesser og det vi holder på med er litt spesielt. Hvordan kan vi ellers få ut merkevaren vår til folk? Vi har ingen måter å eksponere oss på. Vi får ikke lov å vise fram et gjæringskar eller en malt-sekk engang, sukker Knutsen. 

Går ut over små aktører

Frank forteller at noen taper mer på denne lovgivningen enn andre.

– De store bryggeriene i Norge og verden får beholdt sin andel av markedet, mens det demper små aktører sin sjanse til å hevde seg litt i bryggeribransjen, så dette taper de små aktørene på. Det kveler oss i mikrobryggeribransjen helt, og forsterker de store aktørenes grep om ølbransjen, for vi ser reklame for eksempelvis Erdinger på NRK i beste sendetid når det er skiløp, sier Frank.

Knutsen forteller at det ikke bare går ut over dem, men at det også påvirker lokale produsenter av råvarer som bryggeriet samarbeider med. For eksempel benytter Monkey Brew malt fra en lokal produsent i Skogn.

– Og da liker vi å kjøre på med litt shout outs til dem, og si at ølet vårt er brygget med lokalprodusert malt, men det vil bli umulig for oss å fremme andre små bedrifter som produserer varer som vi bruker. Oppe i alt dette får de store aktørene herje litt fritt, sier Knutsen.