+ Elektrifisering av Rørosbanen nærmer seg en realitet

Arbeidet med å elektrifisere Rørosbanen er i gang. I dette prosjektet skal 125 km jernbane elektrifiseres i åtte kommuner. I tillegg kommer elektrifisering av Elverum stasjon, nye krysningsspor og nye tilsvinger. Ordfører Isak V. Busch, som også er styreleder i Jernbaneforum for Røros-og Solørbanen, er glåd for utviklingen nå.

– Det er veldig bra at dette arbeidet nå kommer i gang i tråd med gjeldende Nasjonal Transportplan. Dette er et arbeid som etter vårt syn er langt på overtid, og det er viktig at arbeidet for elektrifisering av hele Rørosbanen så snart som mulig fortsetter med full styrke sier ordfører Isak V. Busch.

Bane NOR er i god gang med å planlegge for oppstart for et anlegg som skal stå klart om seks år. Formålet med elektrifiseringen er å legge til rette for økt godstransport på banen gjennom reduserte transportkostnader, bedre utnyttelse av skogressurser i innlandet, reduserte klimagassutslipp, og at jernbanenettet gjøres mer fleksibelt.

– Det er særlig skognæringen som vil ha nytte av en elektrifisering av Solør- og Rørosbanen til sine transporter fra flis- og tømmerterminaler langs Dovrebanen, Rørosbanen og Solørbanen, sier Bane NORs prosjektleder i planprosjekter Waqas Shabir Ahmed.

– En elektrifisering av jernbanen er en investering i infrastruktur som vil være avgjørende om Norge skal nå sine mål om kutt i klimagasser, og vil også kunne bidra til mer effektiv transport, lavere klimaavtrykk og lavere kostnader for eksportindustrien i innlandet, sier Isak V. Busch.