– Det går baklengs inn i framtida

RS Servicenter

Manglende kommunikasjon mellom togleverandørene fører til frustrasjon for passasjerene. – Heretter blir det bil, konstaterer Linda Merethe Ramberg, og mener togselskapene bør jobbe med kundereisen. 

Saken ble første gang publisert i vår samarbeidsavis Tynsetingen.no.
Tekst: Liv Maren Mæhre Vold

I en frustrert Facebook-melding for en tid tilbake forteller Ramberg om hvordan SJ-toget på Rørosbanen ikke kunne vente i fem minutter på et forsinket Vy-tog fra Oslo, noe som medførte to timer venting på Hamar på nytt tog. 

– Tog er en fin reisemåte og jeg vil gjerne ta tog om det er mulig, men det forutsetter at det går. Reisende i Østerdalen er vant til å bytte på Hamar og at toget venter, og det gjør det ikke lenger. Da synes jeg at man må tilstrebe å få til et samarbeid slik at den reisende får en best mulig opplevelse. Denne gangen fungerte det ikke for noen, alle ga ulik informasjon, og det var snakk om noen få minutter. Det kjører de jo fint inn senere, sier Ramberg, og legger til at det blir en ekstra lang tur med to timer unødig venting. 

Uklare beskjeder

Manglende kommunikasjon mellom selskapene gjør det ekstra utfordrende å reise, mener hun. 

– Jeg traff flere passasjerer som hadde fått melding om at toget var forsinket med ny oppgitt tid, og da de kom tilbake hadde toget allerede gått – til oppsatt tid likevel. Da greier de ikke å få med seg de som faktisk skal med toget heller. Jeg synes det har blitt et mye dårligere alternativ enn det var med NSB, når det er flere selskaper som skal drive, sier Ramberg, og mener også billettprisene gjør toget lite attraktivt. 

– Tidligere hadde man minipristilbud, men nå må man bestille på hver enkelt app for å få billigst mulig. I tillegg risikerer du å få ulike priser på samme togavgang bestilt på samme tid avhengig av hvilken app du velger. Reiser du fra Oslo til Tynset har VY, SJ og Entur store variasjoner i pris fra Oslo, og alle tre ender jo med samme toget nordover fra Hamar.  Det er vanskeligere å bestille hele reisen gjennomgående og har blitt mer tungvindt. Definitivt ikke til kundens beste. Jeg håper selskapene i fellesskap kan ta kundebrillene på å finne en mer sømløs løsning. Det er ønskelig å skape best mulig reiseopplevelser og få flest mulig over på tog, og da må de også etterstrebe gode løsninger, påpeker Ramberg, og mener Norge er i bakleksa i forhold til mange andre land når det kommer til togreiser. 

Upraktisk med grønt

– Det er ganske alvorlig, for folk ønsker et grønnere alternativ. Skal du reise en familie sammen med toget er det svindyrt. Skal vi i Fjellregionen gjøre oss litt attraktiv som reiselivsdestinasjon, så må noe gjøres, per i dag så er vi blant de med dårligst tilgjengelig i landet for de som reise kollektivt. Det er en vei å gå, konstaterer Ramberg, og møter stadig nye knuter på tråden i reisesammenheng som gjør at hun nå mener bilen dessverre er et langt mer attraktivt alternativ. 

– Informasjonen er heller ikke god nok når det er forsinkelser, for disse selskapene snakker ikke sammen. Om jeg skal ta toget fra Lillehammer, er det fire minutter margin på korresponderende tog videre fra Hamar, og da får man ikke en gang kjøpt billett til Tynset i samme appen fordi det er for kort tidsmargin til å bestille, fastslår Ramberg. 

Komplisert

Flere reisende Tynsetingen har snakket med, forteller også om lignende opplevelser med tog som ikke venter, eller at det rett og slett ikke er mulig å kjøpe billetter fordi toget tilsynelatende er fullt – iallefall fram til Elverum. Likevel er det romslig med plass videre. En fortvilet mor forteller også om usikkerheten med å sitte på Tynset og ikke vite om poden kommer med siste tog fra Hamar, fordi det er usikkerhet om det faktisk er plass eller ikke. 

– Jeg har vel også skjønt at om jeg ikke rekker Vy-toget i Oslo og neste tog er SJ – må jeg enten kjøpe ny billett, eller vente på Vy sin neste avgang, forteller kunden. 

– Må holde rutetabellen

Informasjonssjef Hilde Lyng i SJ Norge AS, sier alle tog har en rute uavhengig av hvilket jernbaneforetak som kjører. 

– Dersom SJ holder igjen tog og kjører forsinket, vil motgående tog bli tilsvarende forsinket på første kryssingsstasjon. Forsinkelsen vil dermed forplante seg til øvrige tog på strekningen. Dersom forsinkelsene blir for store vil SJ kunne miste forbindelsen til sørgående tog på Hamar osv. I tillegg  må SJ ta hensyn til passasjerer som venter på toget på stoppesteder langs Rørosbanen, sier Lyng, og legger til at hun opplever samarbeidet med Vy som godt. 

– Dersom Vy er forsinket og har overgangsreisende med SJ tog kontakter Vy sin transportledelse oss og forespør om vi kan vente. Etter avklaringer med Bane Nord sin trafikkstyringssentral kan vi vanligvis vente inntil 10 min uten at dette får alt for store negative konsekvenser for øvrig toggang på Rørosbanen, understreker Lyng, og sier dette kan variere noe fra dag til dag, slik at de alltid har en dialog med Bane Nord sin togledelse før beslutning tas. 

– Kjøp ombord

Lyng er ikke enig i problemstillingen med tilsynelatende fulle tog som viser seg å være bortimot tomme. 

– Men om det er solgt en billett fra Hamar til Elverum så vil du kunne kjøpe den samme plassen fra Alvdal til Tynset. Om en har kjøpt en tur fra Alvdal til Tynset, så får du ikke kjøpt den plassen fra Hamar til Røros. Dette fordi reisen Alvdal – Tynset ligger i mellom Hamar og Røros  og Alvdal – Tynset  blokkerer da deler av reisen og gjør dermed reisen utilgjengelig for salg på strekningene som inneholder den solgte strekningen, forklarer Lyng, og sier løsningen er å kjøpe billett om bord, og flytte seg underveis når de som evt. har forhåndskjøpt billett kommer på.