Samferdselsdepartementet forsvarer wet-lease på FOT-ruten Røros – Oslo under pandemien. Norsk Flygerforbund stilte i et brev spørsmål ved om flyruta operert i henhold til kravene i konsesjonsavtalen. Wet-lease vi si at man leier inn et annet selskap som stiller med fly, mannskap, drivstoff og alle sertifikatene som trengs. Selskapet utfører så oppdraget til en avtalt pris. I sitt svar bekrefter Samferdselsdepartementet at de hadde gitt tillatelse til bruk av wet-lease på FOT-ruten Røros – Oslo.
– Det er korrekt at Samferdselsdepartementet gav aksept for bruk av wet-lease på flyruten
Røros – Oslo i perioden august til november. Dette ble begrunnet med at flyruten da kunne
opereres i kobling med den kommersielle flyruten Ørland – Oslo, og dermed bidra til
opprettholdelse av denne ruten, som er viktig for Forsvaret. Samtidig bidro kostnadsdelingen
mellom de to rutene til å redusere merkompensasjonsbehovet for FOT-ruten Røros – Oslo.
Operatøren besluttet i november å avslutte koblingen mellom de to rutene, som følge av det
lave trafikkgrunnlaget på den kommersielle ruten. Det var da heller ikke grunnlag for å
opprettholde bruken av wet-lease. Forholdet som omtales i brevet har dermed opphørt, skriver Samferdselsdepartementet i sitt svar til Norsk Flygerforbund
Aksepten fra departementet var ikke avgrenset i tid, men departementet forbeholdt seg
retten til å trekke aksepten på kort varsel. Avtalen Air Leap har med Samferdselsdepartementet muliggjør bruk av wet-lease iunntakstilfeller. Departementet vurderte Koronasituasjonen å være et slikt unntakstilfelle. Departementet skriver i sitt svarbrev, at dette ikke var et problem hverken for flysikkerheten eller de ansattes arbeidsvilkår.
– Flysikkerhetsmessig anses det ikke som problematisk at en operatør benytter wet-lease. De siste årene har vi sett at regelverket har åpnet for stadig mer wet-lease, og at sikkerhetsreglene har blitt tilpasset for å klargjøre tilsynssamarbeidet mellom utleiende og innleiende flyselskaps tilsynsmyndighet. Departementet tar i tillegg sikte på å innhente en kartlegging av diverse arbeidsrettslige problemstillinger, og én av de aktuelle spørsmålene er hvilken frihet vi har til å stille krav til lønns- og arbeidsvilkår når wet-lease benyttes, skriver departementet i sitt svarbrev.