Læremester Christina øver Lea i gehør. Foto: Iver Waldahl Lillegjære

+ Christina og stjernefabrikken

Artisten Christina Undhjem driver undervisning i hjemmestudioet sitt for potensielle nye sangstjerner. Lea Wintervold er en av de som tar timer i Stormoveien.

– Stemmen din er personlig og et instrument med stor påvirkningskraft. Den berører andre mennesker på en veldig direkte måte, sier Christina Undhjem til Rørosnytt. 

Artisten som i fjor sommer vendte hjem til Røros etter mange år i utlandet bruker erfaringen sin til å hjelpe ferske sangere i studioet sitt i Stormoveien 21. Flere av elevene som kommer til henne har et uforløst potensiale som de ønsker å gjøre noe med. 

– Jeg kom hit fordi jeg ikke var komfortabel med å bruke stemmen min. Nå er det enklere for meg å synge med riktig teknikk. Sangtimene gjør virkelig noe med selvfølelsen og jeg føler meg bedre etter å vært hos Christina og sunget, sier Lea Wintervold som begynte hos Undhjem med en “pop-pakke”. Hun spilte inn sangen “You belong with me” av Taylor Swift i julegave til sin mor. Etter det har hun fortsatt å ta timer. Nå jobber hun med gehøret.

– Det jeg jobber mest med er å gi dem selvtillit. Mange har sperrer i hodet som gjør at de ikke har troen på at stemmen deres duger til å bære en sang. Når de kommer hit, synger og så får høre stemmen sin i opptak etterpå opplever mange en mestringsfølelse, forteller Undhjem.

Umiddelbare utfordringer 

Undhjem jobber praktisk med å finne gode sanger som passer stemmen til elevene sine og gir dem en umiddelbar utfordring med mikrofon. “Learning by doing” som det heter. Noen av elevene hennes har som mål om å stå på en scene å synge sanger for et publikum. Andre vil være komfortable med å bruke stemmen sin og tar utfordringene mer trinnvis. 

En fellesnevner for alle som kommer til Undhjem er at de har potensialet og stemmen til å påvirke andre følelsesmessig. Likevel er det ikke slik at det er et synonym mellom det å ha en stemme som påvirker lytteren og samtidig ha en drøm om å bli popstjerne. 

En bestemor kom til studioet for å spille inn vuggesangene hun hadde sunget for barnebarna sine. 

– Jeg hadde en bestemor her som sang inn alle vuggesangene hun hadde sunget for barnebarna sine slik at de blir bevart for ettertiden. Hun sang inn 12 sanger i studioet her uten akkompagnement. Tenk deg hvordan det blir for barnebarna å høre de sangene når de blir voksne, forteller Undhjem. 

Kanskje er det slik at når bestemor synger vuggevisen for sitt barnebarn så rører det oss fordi vi vet hvor ektefølt intensjonen er. Med tid og stund og ved timer lagt ned i øvelse kan det hende at noen av oss klarer å oppnå samme genuine formidling av følelser. En god start på dette kan være i studioet i Stormoveien.