Tidligere var det mulig å legge brev i en postkasse på toget. Brevene ble sortert underveis, og kom frem til mottager uten lange reiser til store terminaler.

Bildeserie: Rørosbanen i nyere tid

Hans Morten Tamnes er Rørosbane-entusiast. Han har fulgt Rørosbanen gjennom fotolinsa og gir deg her en liten smakebit på noe av det han har liggende i arkivet.

Et 76-sett på opp fra Glåmos til toppen av Rørosbanen på Harborg 16. april 2022.
23. mars farer et 76-sett forbi Rørosbanens høyeste punkt på Harborg, underveis fra Trondheim til Røros.
Den nye tiden for Rørosbanen kommer til syne i kurven nord for Glåmos stasjon 21. mars 2022. De nye 76-settene er både elektriske og dieseldrevne. Dersom dagens operatør får det som de ønsker, vil det igjen bli mulig med direktetog Trondheim-Oslo over Røros.
Sommermorgen på Harborg 30. juni 2021, morgentoget fra Røros til Trondheim passerer.
Bro over Glåma med tog fra Trondheim til Hamar 27. juni 2021. Brokarene til høyre tilhører den opprinnelige trebroen fra 1877. Dagens bro ble tatt i bruk 7. oktober 1949.
26. juni 2021 er CargoNet på vei oppover gjennom Ålen med tømmervogner til Koppang for lasting og transport til Skogn.
Green Cargo underveis mellom Glåmos og Orvos med Storskarven i bakgrunnen 20. april 2021.
Våren 2021 ble Dovrebanens godstog omledet til Rørosbanen. CargoNet har nettopp rundet Krokkurven nord for Haltdalen 19. april.
Påschketurister forlater Glåmos med toget 17. april 2021.
Motorvogntog fra Røros til Trondheim passerer tidligere Vongraven tunnel mellom Nesvoll og Råen 4. oktober 2020.
30. september 2020 passerer et 93-sett Høsøien på vei til Hamar.
93-sett i SJ NORD fargesetting passerer Glåmos stasjon 29. juli 2020.
Et dobbelt 92-sett underveis mellom Harborg og Glåmos. I forgrunnen vises traseen til Glåmos grustak sidespor, nedlagt i 1952.
Motorvognen til Trondheim passerer bro over Glåma 5. mai 2020.
4. august 2019 er et dobbelt 92-sett på vei oppover gjennom Ålen.
Motorvognen fra Røros til Trondheim langs Ruglsjøen 30. mars 2018.
Kryssing mellom godstog og persontog på Glåmos stasjon. Frem til det nye signalsystemet ERTMS innføres på Rørosbanen, fremføres togene på strekningen Røros-Støren med manuelle togmeldinger mellom stasjonene. Togekspeditøren viser grønt flagg til det passerende godstoget.
Dieselmotorvognsettene type 92 ble tatt i bruk i 1985. Av de 15 leverte settene, ble ett sett levert med postavdeling. Her er det på Røros stasjon i mars 1986.
Dieselmotorvognene type 86 og 91 utgjorde i en årrekke en vesentlig del av togtilbudet på Rørosbanen. En sommerdag i juli 1979 starter "posttoget" turen fra Røros til Hamar. I den bakerste vognen var det postekspedisjon underveis.
Previous slide
Next slide