Å sørge for rekruttering til barnehager er et nasjonalt problem, og lokalt har det blitt foreslått å opprette en ny stilling for å jobbe mer fokusert med bemanninga.
Forslaget ble fremmet i formannskapet som et verbalforslag som kom ved budsjettbehandlinga for 2022. Opprettelsen av en egen stilling er tenkt som en innovativ løsning på et økende problem.
Nasjonalt problem
Bemanningssituasjonen for barnehager er et landsomfattende problem. Det har vært og er en utfordring å ansette nok personale til å holde de kommunale barnehagene åpne.
– Det her har jo en sammenheng med en generell bemanningssituasjon som gjelder for både våre barnehager, men også i hele landet. Vi ser det også i søkermassen på barnehagejobber. Det er 25 % færre søkere enn det var i fjor, så det er jo en landsomfattende utfordring, sier virksomhetsleder Inge Aas.
Redusert åpningstid
Gjennom både høsten og vinteren har bemanningsproblematikken vært en utfordring lokalt, både i forbindelse med pandemien, men også sett i lys av den nasjonale nedgangen i antall søkere til barnehagejobber.
– Det har vært vanskelig å skaffe nok folk til å drifte tilbudet. Vi har jo egentlig en åpningstid på 10 timer om dagen, og det er utfordrende når vi ikke klarer å skaffe nok bemanning til de stillingene som vi har. Vi klarer ikke å rekruttere nok bemanning til å vikariere ved sykefravær. I perioder har vi hatt så stort sykefravær at vi har blitt nødt til å stenge enkelte avdelinger, og kjøre med redusert åpningstid.
Aas forteller at dette også er krevende for foreldre, og at det det er en utfordring som påvirker hele samfunnsmaskineriet:
– Det er selvsagt også krevende for foresatte, som opplever at de ikke får det tilbudet som de trenger å ha, for at de skal kunne møte på sine arbeidsplasser til avtalt tidspunkt. Det er krevende for alle involverte når situasjonen er så uforutsigbar som den er, forteller Inge Aas.
Ny stilling
Både Aas og barnehagestyrere i kommunen bruker mye tid og energi på bemanning, og det er derfor ønskelig at den foreslåtte stillingen kan avlaste litt av trykket. Videre er stillingen tenkt til å gjøre Røros kommune attraktivt for potensielle jobbsøkere, sier Inge Aas.
– Det er ønskelig at det skal være noen som kan spisse seg og spesialisere seg på det å jobbe med bemanning og rekruttering, og ikke minst skape blæst og vise frem hvor fint det kan være å bo og jobbe på Røros, sier Inge Aas og fortsetter
– Det må være en person som har kompetanse innenfor det som går på organisasjon, og noen som kan selge oss inn og være med på karrieremesser. Det blir å jobbe opp mot ledelsen i barnehager for å klare å bygge seg opp en forståelse for det å bemanne barnehager – for barnehager er jo tross alt et fagfelt det og – i tillegg er det viktig å sørge for å ivareta de behovene som er i hver enkelt barnehage. Det er en stilling som vil jobbe frem mot ledelsen i barnehagene.