Flere industribedrifter på Røros er bekymret for flyruta mellom Røros og Oslo. Nå har arbeidsgiverorganisasjonen Norsk industri skrevet brev til samferdselsministeren, der de ber om at de tar grep og sørger for at flyruta kan operere med god regularitet og kapasitet. Norsk Industri er en norsk arbeidsgiverorganisasjon for industrien i Norge og største landsforening i Næringslivets Hovedorganisasjon (NHO). Norsk Industri organiserer all fastlandsindustri i Norge, utenom næringsmiddelindustrien.
– Vi krever med dette at Samferdselsministeren tar grep og sørger for at flyruta kan
operere med god regularitet og kapasitet. Norsk Industri har mottatt flere bekymringsmeldinger fra medlemsbedriftene på Røros og i Fjellregionen. Industrien i regionen sysselsetter mange mennesker og har meget stor betydning for annet arbeids- og samfunnsliv. Mange av bedriftene eksporter til hele verden og alle er sterkt konkurranseutsatt, og det er meget viktig for distriktet at bedriftene og øvrig samfunnsliv kan ha en effektiv kommunikasjon, skriverNorsk industri i brevet til samferdselsministeren, som er underskrevet av bransjesjef Egil Sundet og administrerende direktør Stein Lier-Hansen.
Organisasjonen skriver at flytilbudet til og fra Røros har de siste årene blitt vesentlig dårligere, og at passasjertallet er redusert med over 50 %. Air Leap, som trafikkerer ruten nå, tok over like etter at pandemien hadde slått til. Norsk industri skriver i brevet, at det er andre faktorer har virket inn.
– Dette skyldes dels korona, men mest etter det vi erfarer dårlige leveranser fra flyselskapet som har ruten. Vi må si at det er overraskende at den norske vinteren ikke er tatt høyde for, slik media rapporterer om. Ruta trenger fortsatt god rotasjon med morgen og ettermiddags/kveldsflyvninger.
Organisasjonen mener problemene med flyruta kan få store konsekvenser for Røros.
– Slik situasjonen er og har utviklet seg til den siste tiden, fører det til betydelige og
alvorlige merkostnader for samfunnet, bedriftene og enkeltpersonene gjennom
betydelig økt tidsbruk, dårligere kontakt med kundene, dyrere billetter, tapte møter
mv. På sikt vil dette true industrien og næringslivet i regionen, og en slik utvikling er
ikke bra for distriktene i Norge, heter det i brevet til Samferdselsministeren.