+ Beklager dårlig saksbehandling

RS Servicenter

Leder for teknisk avdeling i Røros kommune Dag Øyen beklager i et brev til en hytteeier det faktum at kommunen sendte en faktura ni måneder etter saken var ferdigbehandlet.

– Det er beklagelig at Røros kommune har ettersendt faktura såpass sent i forhold til ferdigbehandling av saken, og jeg forstår at du hadde en forventning om at saken var avsluttet. Vi får her se på våre rutiner rundt utfakturering av gebyr, og prøve å bli bedre på dette, sier Øyen i brevet til hytteeieren.

I det orginale svaret fra saksbehandleren i kommunen til hytteeieren, sier han at forsinkelsen skyldes etterslep på å sende ut faktura for byggesaksdelen av søknaden.

– Jeg minner på at ved fradeling er det 2 forskjellige gebyrer man skal betale. Det skal betales faktura for oppmålingen og for saksbehandling av søknaden. Vi har hatt et etterslep på å sende ut faktura på byggesaksdelen av behandlingen, det er derfor du ikke har fått en faktura for dette før nå, sier saksbehandleren i kommunen i det orginale svaret til hytteeieren.

Hytteeieren kontaktet kommunen med ønske om beklagelse på dårlig saksbehandling etter dette svaret fra saksbehandleren.

– Når det kommer et brev fra Røros kommune 12.11.2019 med en avslutning av tomtesak ,og det foretas en parallell innbetaling av mottatt krav vedr samme, så er det naturlig å anta at saken er oppgjort og ute av verden. Så kommer det plutselig en e‐faktura trekvart år senere med krav om innbetaling av nye gebyrer. Dette blir for dårlig!! I tillegg blir det i svaret fra saksbehandler under her bare «avfeid» med at det er jeg som ikke har fulgt med i timen…. Ikke noe beklagelse på at her har kommunen sovet i timen og utøvd dårlig saksbehandling! Sier hytteeieren i brevet der han klager på saksbehandlingen.

Hytteeieren avslutter klagebrevet med å spørre om kommunen er fornøyd med slik saksbehandling og ber om en beklagelse på dårlig saksbehandling.

– Er Røros kommune fornøyd med en slik kundebehandling? Jeg som kunde er i alle fall ikke fornøyd. Ber om en beklagelse på dårlig saksbehandling, avslutter hytteeieren brevet til kommunen.