I kjølvannet av kollapsen på jernbanebrua over Lågen ved Ringebu, arbeider Bane Nor intenst for å sikre en smidig godstrafikkløsning. Nå vurderes muligheten for å flytte en del av godstrafikken til Rørosbanen, selv om det er en utfordring knyttet til kapasiteten der.
På grunn av mandagens sammenbrudd er Dovrebanen midlertidig stengt, noe som får vidtrekkende konsekvenser både for passasjertrafikken mellom Oslo og Trondheim, samt godstrafikken gjennom Gudbrandsdalen.
– Det er ingen enkle alternativer for å opprettholde togtrafikken i Gudbrandsdalen. Vi har buss for tog for passasjertrafikk, og deretter tar vi initiativ til å balansere godstrafikken på best mulig måte, sier pressevakt Olav Nordli til NTB.
Ifølge Nordli er Rørosbanen en mulighet for å transportere deler av godset, men her står vi overfor plassutfordringer. I tillegg til dette, opererer Rørosbanen på dieseldrift i motsetning til elektrisk drift på Dovrebanen, og har noe begrensede krysningsmuligheter.
Nylig ble Rørosbanen gjenåpnet for trafikk etter å ha vært midlertidig stengt på grunn av ekstremvær.