Onsdag kveld sørget flere hundre aktører både foran og bak scenen for en storslått og vellykket premiere på årets Elden. Det er regissør Maren Bjørseths andre år, og med sitt kreative team leverer hun nok en gang en massiv og gripende protest mot krig.
Det historiske musikkteateret har vært en lokal tradisjon siden 90-tallet, og har røtter tilbake til en innendørs sceneoppsetning i det som den gang het Gymbygget i 1980.
I løpet av årene har flere regissører og kreative team fått bryne seg på Arnfinn Strømmevold og Bertil Reithaugs originale manus. I fjor var første året Maren Bjørseth hadde regien, og med seg hadde hun et helt nytt kreativt team, med ny musikalsk ledelse, nytt band, ny lysdesigner, ny koreograf og ny scenograf.
Nye røtter
Årets forestilling har vokst ut av frøene som ble sådd i 2022, og det er en mer moden versjon vi får se i år. Bjørseths vision har tatt et steg videre, og forestillingen fremstår nå mer sømløst sammenhengende, mer sammensatt og gjennomført.
Premieren ble åpnet av ordfører i Røros kommune, Isak V. Busch og fredsappelant Tor Bukkvoll. Sistnevnte er sjefsforsker ved Forsvarets forskningsinstitutt, og fikk med sin ubestridte kompetanse på feltet, aktualisert Elden ved å sette det i sammenheng med den pågående krigen.
Store deler av forestillingen gjennomføres tilsynelatende uten at det forekommer feil; sangerne leverer på høyeste nivå, bandet spiller så proft og tight at man innimellom kan la seg lure til å tro at man hører på et lydopptak, og scenografien er til det enkelte sting skreddersydd til musikken og innholdet.
Høydepunkter
Duettene sitter som støpt i årets oppsetning. Kalle/Ellen( Lars Henrik Aarnes og Amalie Sivertsgård Holmgren) og Niklas/Kristine (Kristian Berg Jåtten og Kjersti Lotta Knotten) leverer både skuespillermessig og musikalsk, og allerede fra første scene er kjemien mellom Kalle og Ellen krystallklar.
Snorre Ryen Tøndel spiller rollen som general de la Barre om mulig enda bedre enn før, og imponerer som en stødig sanger og skuespiller.
En styrke ved fjorårets versjon, som flere tilskuere påpekte, var at hele sceneområdet ble benyttet bedre enn tidligere. Dette er løftet enda et hakk i 2023.
Det kan lett bli rotete ved å benytte alle platåer og deler av scenen samtidig, men i år har de funnet balansen, slik at det kan foregå ting på flere sceneområder uten at det blir vanskelig å følge med.
Artikkelen fortsetter under bildet.
Voksende grusomhet
Grusomheten i stykket vokser fra den første scenen, og da en medsoldat må utføre barmhjertighetsdrap på Håkan Modig, spilt av Tiril Sophie Randen Ramberg, synker alvoret virkelig inn. Scenen har aldri vært sterkere, og blir enda mer gripende av oppbygningen fra Randen Rambergs følelsesladede fremførelse av “Faller regn”.
Med denne scenen får alvoret og grusomhetene en ny tyngde som ikke skal forlate oss før forestillingen ender med dødsmarsjen på fjellet.
Fra Egil Monn-Iversen til Jackson 5
Alf Lund Godbolt står for den musikalske ledelsen, og det er verdt å trekke frem bakgrunnsmusikken som ligger under mens scenene utspiller seg og mellom sang-innslagene. Her briljerer bandet, og sørger for at de ulike scenene blir geleidet av den riktige stemningen.
De musikalske krumspringene er mange, og sjangermanfoldet i arrangementene kan få deg til å glemme at musikkteateret en gang har vært en rockemusikal. Det er fortsatt mye rock – noe bandet mestrer til det fulle – men også arrangementer som kunne vært av Egil Monn-Iversen eller Jackson 5.
Teknisk går alt på skinner gjennom forestillingen, og det er bare å applaudere RørosTeknikk for en tilsynelatende feilfri og sømløs gjennomføring. Årets Elden er en forbedret versjon av fjorårets, og nå er det bare å glede seg til Bjørseths tredje og siste år i 2024.
Medvirkende
Manus: Armnfinn Strømmevold og Ragnvald Bertil Reithaug
Regi: Maren Bjørseth
Koreografi: Marianne Kjærsund
Musikalsk ledelse: Alf Lund Godbolt
Scenografi: Olav Myrtvedt
Lysdesign: Ingrid Skanke Høsøien
Lyd og pyroteknikk: RørosTeknikk AS
Elden er skrevet av Arnfinn Strømmevold og Bertil Reithaug. For ordens skyld er Arnfinn Strømmevold far til artikkelforfatter Svend Agne Strømmevold.