– For regionen vår er morgenavgangen fra Røros til Oslo dagens viktigste, og med mindre flyet står nattparkert på Røros er det periodevis stor usikkerhet knyttet til om morgenflyet går eller ikke, skriver ordfører Isak V. Busch i et høringsinnspill.
Det er høringen av transportfaglig utredning for regionale ruteflygninger i Sør-Norge og Nord-Norge fra 2024 Bursch har svart på.
– For Rørosregionen er en velfungerende flyforbindelse til OSL Gardermoen av stor viktighet for en betydelig del av næringslivet. Industrien i regionen leverer til både et nasjonalt og internasjonalt marked, og er avhengig av flyforbindelsen for å kunne være lokalisert i vår region, påpeker Busch.
Han nevner videre fire krtiterier som er vikitge for Rørosregionen, og ramser opp:
– Nattparkering: For regionen vår er morgenavgangen fra Røros til Oslo dagens viktigste, og med mindre flyet står nattparkert på Røros er det periodevis stor usikkerhet knyttet til om morgenflyet går eller ikke. Take-off i tåken er uproblematisk, men landing er umulig. Derfor vil en løsning med et fly som kommer fra et annet sted på morgenen for så å gå til Oslo ikke være dekkende for regionens behov. Tilfredsstillende kontinuitet avhenger av et nattparkert fly på Røros lufthavn på alle ukedager, samt natt til mandag, skriver ordføreren.
Billetter må være tilgjengelige i alle alminnelige salg- og markedsføringskanaler, og spesielt peker Busch på gjennomgående biletter. Videre er rutetider viktig for ordføreren:
– Det er viktig at vi har en morgenavgang fra Røros med ankomst Oslo i tidsrommet 07:20 – 07:50 på ukedager, og en retur fra Oslo med landing på Røros i tidsrommet 19:20 – 20:20. Et samlet næringsliv i regionen peker på viktigheten av å kunnereise til Oslo og eventuelt videre på dagsreiser for nødvendig møtevirksomhet og annet.
Det siste viktige i hæøringsinsillet er vinterdrift. Om det skriver Busch følgende:
– Kontraktene må sikre at flyoperatøren faktisk kan levere det de har inngått kontrakt på til alle årstider, slik at man ikke kommer i en situasjon der passasjerer, bagasje og frakt må settes igjen på grunn av at flyoperatøren mangler materiell, sertifiseringer og piloter med tilstrekkelig opplæring. Det må også sikres at flyoperatør kan forholde seg til det globale rapporteringssystemet for vinterdrift, påpeker ordføreren.