Inger Margrethe Rønningen. Foto: Svend Agne Strømmevold

Bergstadens Hotels faste martnashovmester i ny restaurant

Med en nyåpnet hotellrestaurant og martnan på døra, er det på sin plass at restaurantens faste martnashovmester, Inger Margrethe Rønningen, nok en gang er tilbake for å holde styr på restauranten.

Rønningen jobbet fast på som restaurantsjef og hovmester på Bergstadens Hotel fra 1995 til 2000, og har kommet tilbake og jobbet som hovmester under martnan omtrent hvert år siden. 

Hotelldirektør Kenneth Ericson forteller at det er en tradisjon og ikke minst en trygghet å ha Inger tilbake som hovmester under martnan. 

– Det som er utrolig hyggelig for oss er at selv om det har gått noen år så kommer folk tilbake som har hjulpet oss og jobbet for oss i martnan tidligere. Spesielt er det artig at Inger Rønningen kommer tilbake og skal være hovmester, sier Kenneth, – Hun jobbet her allerede da jeg var barn, og etter mange år som hovmester under martnan, synes vi det er utrolig artig at hun har hun kommet tilbake i år. Med Inger der vet jeg at det er full kontroll på restauranten.

Godt å være tilbake
Rønningen synes det er godt å være tilbake i kjente om enn nyoppussede omgivelser. 

– Mange synes nok at det hører til martnan at jeg er der, så de pleier å si at “Der kommer Inger, så nå er det martnan”, forklarer Inger. 

Rønningen har jobbet som hovmester på Bergstaden i martnan i til sammen rundt 25 år. Hun er pensjonist, men er bare glad for å komme tilbake og jobbe som martnashovmester. 

– Hvordan er det å være tilbake igjen etter noen år uten martnan?

– Det kan være litt utfordrende, men bordplanen kan jeg, så dette er bare veldig koselig, forsikrer Rønningen, og sier at hun gleder seg til å føle martnasstemningen igjen.

Sist gang martnan ble arrangert var like før pandemien brøt ut, og mange har lurt på om det blir like mye folk under årets martna som det pleier.

– Folk er nok litt sugne på martnan etter noen år med opphold vil jeg tro, men samtidig så er det noe med situasjonen som gjelder oss alle. Folk har dårligere råd og det kan bli litt mer uforutsigbart, sier Rønningen.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Fremtidsrettet restaurant
Den nye hotellrestauranten har fått navnet Restaurant 1897 og er bygget for å være en bærekraftig restaurant med fokus på matsvinn, noe Rønningen synes er fornuftig. Hotellrestauranten vil gå bort fra frokostbuffet og heller satse på à la carte-meny, men først 6. mars vil det nye frokost-konseptet tre i kraft.

– Det å få matsvinnet ned er noe vi må jobbe med, og selv om det sikkert er noen som vil ha det som det var før, så må man bare innse at verden forandrer seg, og vi må forandre oss med, sier Rønningen.

Rønningen forteller at hun regner med at hun vil være til stede også under neste års martna, og ønsker alle besøkende et fint opphold i den nye restauranten.