Venstre foreslår å forby influensere å bruke bilder av barna sine i kommersielle sammenhenger. Forslaget har skapt stor debatt: – Det er på høy tid at vi tar diskusjonen, sier influenser Nina Maaø-Ruden.
Nina Maaø-Ruden lever av sin tilstedeværelse i sosiale medier, og deler ofte bilder av familien. Sjubarnsmoren deler glimt fra et hektisk barnefamilieliv og har 50.000 abonnenter på Snapchat, 90.000 på TikTok, 30.000 på Instagram og 90.000 på Facebook.
Nina mener at det er et godt initiativ fra Venstre, og at det er på høy tid med en diskusjon om regulering av influenserbransjen.
– Men i diskusjonen som går nå føler jeg at vi hopper over et ganske viktig ledd, og det er generell eksponering av barn på sosiale medier, sier Maaø-Ruden, og utdyper:
– Realiteten er at jeg jobber i en ganske uregulert bransje. Det er klare og tydelige regler for meg for når jeg skal merke innlegg som reklame og sånn, men det finnes ikke noen lover og regler på hva hverken influensere eller private deler på sosiale medier.
Artikkelen fortsetter under bildet.
Har forandret holdning med årene
Nina har levd av sosiale medier siden 2015, og forteller at hun har fulgt familien sine prinsipper og bare har delt det som familien synes er greit, men hun medgir at holdningen hennes har forandret seg med årene.
– Det er absolutt en realitet at når jeg ser tilbake på hva slags innhold jeg har delt i 2015, så er det mye av det som jeg aldri i verden ville ha postet i dag, sier Nina, og forklarer at mye har skjedd på sosiale medier siden den gang, og at folk generelt oppfører seg på en annen måte nå enn de gjorde før på sosiale medier.
Maaø-Ruden sier at hun aldri har latt seg styre av annonsører, følgere eller andre aktører når det kommer til hva hun velger å dele.
– Jeg tror vi må se det fra et litt større perspektiv, for man kommer i tanker om moren som bruker barna sine i reklamer for Cubus og Stabburet. Hun blir plutselig sett på som god nok, for hun har en kontrakt. Mens hun som poster på egne sosiale kanaler med full kontroll over eget innhold, ikke blir sett på som en like god mamma, forklarer Nina.
Har gjort store endringer
Nina sier at hun ikke kan være sikker på at ting hun har delt ikke kan få konsekvenser for barna, men forklarer at hun tar flere grep for at ikke barna skal være så utsatt.
– Jeg har gjort store endringer siden jeg startet. I 2015 så fikk jeg barn og delte oppdateringer hver måned om hvordan barnet mitt utviklet seg, hvilke nye ord barnet lærte og hva hen likte å spise. Det falt meg helt naturlig, og jeg så ingen overtramp i det, men det innholdet ligger ikke ute lenger for å si det sånn. Som det er i dag, så må man grave ganske mye for å finne ut hvordan alle mine barn ser ut, hva de heter og hvor gamle de er, sier Nina.
Influenseren har hatt med familien på reklame, men sier at til tross for at hun har jobbet med mange ulike aktører, har hun aldri opplevd noen krav fra bedrifter eller andre om at hun må ha med barnene.
Videre forklarer hun at hun er veldig åpen om sin egen situasjon i sosiale medier.
– Det er ikke til å komme utenom at jeg snakker om at jeg er drittlei ungene mine en dag, eller at jeg er verdens stolteste. Men det handler om meg, og ikke om barna mine. Jeg må prøve å forholde meg til en balansegang, men det er en kjempetynn linje, innrømmer Nina.
Barn med spesielle behov
På Debatten på NRK i helga ble problemstillingen diskutert, og da fikk vi se en løvemamma(Løvemammaene er en diagnoseuavhengig organisasjon som jobber med å opplyse om og forbedre rettighetene til barn og unge med sykdom og funksjonsvariasjon.). Mammaen snakket om hvor viktig det var å dele fra egne erfaringer og eget liv så andre skulle se at de ikke var alene om å takle en utfordrende situiasjon. Løvemammaen understreket nettopp styrken med å få noe fram i lyset som kanskje ellers ikke ville blitt synliggjort.
Nina har selv et barn med en diagnose, og sier at noe av det mest utleverende hun har gjort på sosiale medier er å skildre reisen som mamma for et barn med særskilte utfordringer.
– Jeg har et barn med spesielle behov, og deler litt av min reise med det for å opplyse, forklarer Maaø-Ruden, – Jeg har et formål med det jeg gjør, men da kan man jo diskutere om det er en utlevering av barnet eller ikke.
– Hva synes du om at folk viser barn med utfordringer for opplysning og for at andre foreldre i samme situasjon skal få det enklere?
– Jeg tenker at barnet betaler en pris i form av at hen eksponeres, men fy søren for en forskjell det kan gjøre, sier Nina, – Hele konseptet med løvemammaer er at mammaer til barn med spesielle behov synliggjør barna med navn, ansikt og alt. Det er det i mine kanaler også, men ikke hver dag, og det er sjelden jeg bruker navnene til barna, sier Nina.
Nina har valgt å dele fra sine egne opplevelser med et barn med spesielle behov, og sier at hun ikke går ut med hvilken diagnose det er, men at hun offentliggjør hvordan det føles å være mamma i en slik situasjon.
– Jeg har delt at vi er på sykehus, hvordan det føles å være mamma; at det er godt, og det er vondt, og det er skummelt, og om hvordan det føles når barnet er borte. Jeg føler at det er en enorm styrke i å dele både fordi jeg har en inbox som bekrefter at det er mange der ute som tror de er alene, men også for min egen del, siden jeg får heiarop fra mødre som har har vært i samme situasjon i flere år, og som vet at det her går bra, sier Nina, og legger til:
– Hvis jeg blir sittende på andre siden av bordet med barnet om ti år og hen lurer på hvorfor jeg har delt det, så har jeg en historie å fortelle. Om hen godtar det eller ikke får jeg ikke gjort noe med, men jeg har en mening bak det jeg gjør som jeg kan stå inne for.
Blir diskutert og dømt
– Har du blitt dømt for å dele bilder av barna dine noen gang?
– Ja, og det er vel egentlig dømminga som gjorde at jeg begynte å tenke meg litt bedre om, forklarer Nina.
– Jeg får støtt og stadig skjermumper fra diskusjoner om meg som foregår i forum på nettet, og er man i denne bransjen må man bare pent finne seg i at man plutselig blir diskutert i en egen tråd i kvinneguiden, og der er det mange bitre damer, forklarer Maaø-Ruden.
– Men det var faktisk den tråden om meg, hvor det var noen som lurte på om det var litt voldsom eksponering av barn, og stilte spørsmål rundt mine månedlige oppdateringer om et barn jeg akkurat hadde fått, som fikk meg til å tenke mer nøye gjennom problemstillingen, medgir Maaø-Ruden.
– Hvordan føltes det å bli dømt?
– Det var skikkelig vondt, men det kom noe bra ut av det, for jeg vet ikke om jeg hadde snudd innholdet mitt så fort, hadde det ikke vært for at jeg ble gjort oppmerksom på det på den måten, svarer Nina.
Med en tilstedeværelse på sosiale medier og etterhvert mange følgere, merket Maaø-Ruden at det var stor interesse for det hun delte, og spesielt fra mødre med barn på samme alder.
– Og jeg ville jo ha lesere, men jeg tenkte ikke over at jeg skaffet meg lesere på bekostning av barna. Den så jeg ikke, men jeg ser det nå, så hele greia ga meg en sterkere bevissthet, sier Nina.
En generell debatt
Diskusjonen rundt influensere sin deling av egne barn har også medført seg en mer generell diskusjon rundt deling av barn i medier, men også om oppdragelse generelt.
– Det gjelder mye av det vi gjør som foreldre. En eller annen gang så må vi sette oss rundt bordet og stå til rette for de valgene vi har tatt, sier Nina.