Foto: Tom Gustavsen

Fikk forhåndsvarsel etter flere brudd på alkohollovens reklameforbud

Helsedirektoratet fører tilsyn med at alkohollovens bestemmelser om reklame overholdes. Direktoratet har gjennomført stikkprøver på hjemmesider og profiler på sosiale medier tilhørende tilvirkere, importører og grossister av alkoholholdig drikk.

Røros Bryggeri har mottatt et forhåndsvarsel om vedtak – nasjonalt tilsyn 2022 – brudd på alkohollovens reklameforbud på alkoholleverandørers hjemmesider og profiler på sosiale medier, jf. alkohollovens paragraf 9-2 første ledd.

Følgende brudd er avdekket:

– Salgsfremmende produktomtaler.

– Salgsfremmende ord og uttrykk.

– Unnlatelse av advarseltekst.

– Bilde/illustrasjon/film av alkoholholdig produkt.

– Bilde/illustrasjon/film som kan assosieres med alkoholholdig drikk.

– Bilde/illustrasjon/film som er relatert til firmaets alkoholrelaterte virksomhet.

– Bilder av firmabiler o.l med firmanavn-/ merke dersom mange vil forbinde firmamerket med alkohol.

– Bilde/illustrasjon/film av drikkesituasjon.

– Tredjepersoners omtale eller bilder på profilsidene som ikke er i tråd med reklameforbudet.

– Røros Bryggeri og Mineralvannfabrikk tar varselet til etterretning og står ansvarlig for å rette opp i bruddene i henhold til mottatt tidsfrist, skriver daglig leder for Røros Bryggeri, Robert Holm, på Facebook.