FAU ved Røros skole har sett på budsjettforslaget for skoleåret 2023 og mener skolen vil få økte oppgaver uten ekstra ressurser. Nå sender de høringsinnspill til budsjett og økonomiplan for skoleåret 2023 som skal opp i kommunestyret førstkommende torsdag.
I sitt høringsforslag skriver FAU at kommunestyret under dialogkonferansene i 2021 og 2022 har gått inn for at skolen skal være ett av tre satsingsområder i Røros kommune. Dette mener FAU at de ikke ser i budsjettforslaget.
– Vi er svært glade for de ekstra bevilgingene som kom på nyåret 2022, som gjorde at skolen fikk kjøpt inn nødvendig lærebøker. Samtidig forventer vi at kommunen kan oppdatere og oppgradere læremidlene slik at skolen kan drive undervisning i tråd med forskriften LK20. Det vil skape store forskjeller at 1. trinn neste år ikke får tilgang til Chromebook. Det bør være budsjettert med oppgradering og oppdatering av digitale verktøy. Men vår største bekymring nå går på ressursene i skolen, skriver FAU ved Røros skole i høringsinnspillet.
FAU viser til avsnitt på side 105 i budsjett og økonomiplanen for 2023:
«Økt grense for rett til vedtak om spes.ped i barnehage og skole. Det er mulig å øke “grensen” for når et barn skal få spesialundervisning. Det betyr ikke at barnet ikke skal få hjelp, men da vil hjelpen gå inn under tilpassa opplæring innenfor ordinær drift, og ikke som et vedtak om spesialundervisning. Vi må jobbe sammen innenfor oppvekst i løpet av 2022 for å se hvordan vi skal få til dette slik at tilbudet skal bli så godt som mulig for barna. Vi kan se for oss at dette kan føre til at rammene kan senkes noe fra 2023, men dette må vi komme tilbake til ved neste års behandling av økonomiplanen.»
Ønsker konkrete svar
FAU skriver videre at det i utgangspunktet kan bety et økt fokus på tilpasset undervisning og at flere elever får et tilfredsstillende utbytte av den ordinære undervisningen.
– Men vi ser ikke at dette kan skje uten økte ressurser, og i alle fall ikke med kutt i ressursene. I praksis kan dette fort bety at det barna egentlig trenger, som er den ekstra ressursen, faller bort, skriver FAU, og viser til Utdanningsdirektoratets «Veilederen Spesialundervisning» og spesielt kapittel 1: Tilpasset opplæring og kapittel 2: Retten til spesialundervisning.
«Ingen kan avvise elevens individuelle rett til spesialundervisning eller begrense spesialundervisningen med begrunnelse i for eksempel ressurser eller økonomi.»
Her ønsker FAU konkrete svar på hvordan dette skal løses, og skriver at følgende avsnitt er spesielt bekymringsfullt.
Side 104: Sammendrag budsjett «Det er viktig å si at det trolig vil bli større elevgrupper pr. lærer, i praksis betyr dette mindre tildelt tid til hver enkelt elev i det daglige arbeidet. Dette er ikke noe uvanlig i skole-Norge. Det kan føre til en økning i antallet elevsaker. Håndtering av elevsaker kan ta lengre tid. Saker skal behandles så raskt det lar seg gjøre, men prioritering av arbeidsoppgaver vil være nødvendig. Det kan bli krevende å arbeide godt nok tverrfaglig (BTI), og med et trygt og godt skolemiljø for alle, med færre ressurser opp mot flere elever. Den positive utviklingen vi har sett over tid, og som er blitt rapportert i tilstandsrapporten, kan stå i fare for å reversere.»
Økte oppgaver, ingen ekstra ressurser
– Er det dette som er å satse på skolen?, skriver FAU.
På side 101: Bemanning, står det: «GSI-rapportering for høsten 2022 viser at Røros skole ligger noe under lærernorm på ungdomstrinnet, og noe over på mellomtrinnet og småtrinnet. Både Brekken skole og Glåmos skole har bemanning over lærernorm. Elevtallet ved Røros skole har økt mer enn beregnet fra 1.- 10.trinn. Røros skole har fått flere elever med rett til særskilt norskopplæring, og timetallet som går med til spesialundervisning har gått opp. Over lengre tid har det vært et mål om å ligge noe over lærernorm på alle hovedtrinn ved Røros skole. Lærernorm er en indikator for et minimum antall ansatte opp mot elever for hvert hovedtrinn. I budsjett 2022 ble Røros skole bevilget ekstra ressurser ut over rammen for å avhjelpe bemanningsutfordringene. Vi ser at dagens tildelte ramme er trang, blant annet på grunn av økt elevtall fra høsten 2022. (…) For å få budsjettet i balanse er det kuttet i overkant av 1 undervisningsårsverk.»
– For oss ser det ut som om skolen i større og større grad får økte oppgaver, men ingen ekstra ressurser. skriver FAU, og spør: – Enhver arbeidsplass burde vel også ha rom for at ansatte kan delta på videreutdanning?
– Vi er bekymret for den fremtidige rekrutteringen av lærere hvis det ikke er rom for det. Vi ber om at kommunestyret ser nøye gjennom disse punktene, og følger opp dialogkonferansen om å satse på skolen, avslutter FAU ved Røros skole.