På tirsdag har Destinasjon Røros et ekstraordinært årsmøte hvor planen er at selskapet avvikles og erstattes med samvirkeforetaket Visit Røros og Østerdalen.
Destinasjonsselskapet vil fornye seg og jobbe tettere med hele regionen, noe som den nasjonale reiselivsstrategien legger opp til. Det er også en internasjonal trend at destinasjonsselskaper tenker større og bredere. Etter en lang omstillingsprosess skal det nå stiftes et nytt selskap på Bergstadens Hotel på tirsdag.
Styreleder i Destinasjon Røros, Hans Wintervold, gleder seg til å endelig komme i land.
– Det er kjempespennende å være med å skape noe nytt som jeg har veldig tru på, også har det vært mye jobb, så det blir veldig godt å prøve å få landet det her, sier Wintervold.
Reiselivsleder Tove Martens understreker den nye strategiens potensial til å favne bredere, og sier at med det nye samvirkeforetaket vil gi reiselivet flere bein å stå på. Det å fortsette som før ville blitt som å løpe litt fortere med tyngre vekt, forklarer Martens.
– Vi har kommet fram til en ny forretningsmodell, samvirkeforetak, og da blir det en tydeligere forventningsavklaring med medlemmene våre. Den nasjonale reiselivsplanen peker på en del ting som vi har tatt med oss inn i dette arbeidet, forklarer Martens, og fortsetter: – Blant annet at reiselivet ikke er en egen gren som driver med noe helt for seg selv.
Videre forklarer Martens at dette innebærer å knytte seg tettere opp mot bedrifter og aktører som ikke har direkte med reiseliv å gjøre men som tjener godt på at det kommer folk til regionen.