Visit Røros og Østerdalen er navnet på det nye samvirkeforetaket som skal opprettes etter Destinasjon Røros legges ned. Navnevalget har fått en blandet mottakelse.
Det er en trend blant destinasjonsselskaper å dekke større områder og samhandle i større grad. Destinasjon Røros er i gang med en prosess mot å favne bredere med et mer regionalt fokus, i henhold til den nasjonale reiselivsstrategien. Arbeidet er nå i en sluttfase, og det nye selskapet vil stiftes som et samvirkeforetak på generalforsamling den 8. november.
Mer muskler av å stå sammen
Reiselivssjef ved Destinasjon Røros, Tove Martens, forteller at en av de tingene som har kommet fram når man har utarbeidet den nasjonale reiselivsstrategien er at man får mer muskler av å stå sammen.
– Du blir usynlig i kampen om gjesten hvis du skal stå som en liten aktør, sier Martens.
Mer differensiert ordning
Destinasjonsselskapet utarbeider en ny forretningsmodell, som i følge reiselivssjefen vil være en mer differensiert ordning.
– I dagens forretningsmodell har man kunnet få nøyaktig de samme tjenestene uavhengig av størrelse på bedriften og bidrag inn i destinasjonsselskapet. Der har ikke vi ikke vært tydelige nok, sier Martens, og presiserer: – Vi har behov for å differensiere mellom medlemmene, bl.a. for å løfte helhetsopplevelsen for gjesten. Da drypper det på alle fordi vi blir en attraktiv region.
Videre forteller hun at det er viktig å ha en økonomi og en forretningsmodell som står på egne ben, så man ikke blir så avhengig av prosjektmidler.
– Tror du det blir stor forskjell i arbeidshverdagen til dere som jobber i selskapet?
– jeg håper det, svarer Martens, – Jeg kjenner jo selv på en energi fordi vi går mot noe nytt og spennende, og tenker at vi kan få til så mye mere sammen. Det er også noe med det å starte med blanke ark, men tuftet på gode strategier som ligger i bunn – i Stedet for at vi bare skal løpe litt fortere, og bære litt tyngre med det vi har.
Kritikk av navnet
Det nye destinasjonsselskapet som skal stiftes vil få et nytt navn – Visit Røros og Østerdalen. Navnebyttet har mottatt kritikk, blant annet har en innvending vært at det vil kunne utvanne merkevaren Røros hvis man knytter et annet navn til Destinasjonsselskapet.
– Jeg kan godt forstå at folk er redd for at vi nå skal gjøre noe som kan svekke merkevaren Røros, men det hadde vi aldri gjort, sier Martens, – Jeg tror vi må tenke litt større og bredere. Jeg er veldig trygg på at navnevalget er bra, og at det kan gi oss større muligheter.
Martens forteller at navnebyttet er naturlig med tanke på den nye strategien til selskapet, og tror ikke at et navn som treffer bredere vil gå på bekostning av Røros eller Røros-merkevaren.
– Vi er helt tydelige i strategien vår at Røros er det store regionale fyrtårnet, men det finnes også andre fyrtårn i regionen, presiserer Tove.
Det nye navnet, Visit Røros og Østerdalen, er valgt basert på en ringdvirkningsanalyse og undersøkelser som går på søkemotor-optimalisering.
– Skal man starte et nytt selskap så kan det ikke hete det samme. Vi har fått tilbakemeldinger på at at navnet fortsatt bare burde være Røros og ikke noe annet. Men jeg tror det er viktig at vi tenker strategisk fremover, hvordan blir vi større og får flere muskler. Det som er viktig å få frem her er at Røros og Østerdalen er ikke i konkurranse. Vi konkurrerer mot andre regioner og reisemål i Norge og i utlandet. Vi må derfor stå sammen, sier Tove.
– Vi skal fortsatt ivareta særegenhetene, som merkevaren Røros og verdensarven, konkluderer Martens.