Fra venstre Ola Gaute Aas Askheim, Sigrid Jansen, Tove Martens og Henning Friberg. FOTO: Anita Sivertsgård

Foreslår å stifte nytt destinasjonsselskap

Under gårsdagens årsmøte i Destinasjon Røros kom det opp forslag til videre arbeid med en omstillingsprosess som vil medføre at dagens destinasjonsselskap legges ned og et nytt selskap stiftes med en ny medlems struktur og forretningsmodell.

– Vi trenger et punkt i historien der vi sier at det er nå eller aldri. Vi har et være eller ikke være og vi kan ikke fortsette slik vi har gjort det før. Det punktet er nå, sa Tove Martens som er daglig leder i Destinasjon Røros under gårsdagens årsmøte.

Nesten akutt situasjon

Det har vært en stor omstillingsprosess i Destinasjon Røros som har pågått siden april 2021. Utgangspunktet for prosessen begynte egentlig før pandemien, for allerede da så man at det ikke var en bærekraftig forretningsmodell i Destinasjon Røros og noe måtte gjøres.

– Dette ble ikke nødvendig på grunn av pandemien. Det var nødvendig også før, men pandemien gjorde det nesten akutt. Med utgangspunkt i det så kom staten med omstillingsmidler til reiselivsnæringen og Destinasjon Røros fikk med det muligheten til å gjøre en stor og nødvendig omstillingsprosess. Det er resultatet av dette arbeidet som vi nå fikk presentert på årsmøtet, sier Sigrid Jansen som har vært prosessveileder i dette arbeidet. 

Grundig arbeid har lagt føringer

Jansen har arbeidet med omstillingsprosessen siden april i fjor sammen med Henning Friberg fra Høyskolen Kristiania hvor begge har jobbet som prosessveiledere. Det har også vært nedsatt en arbeidsgruppe med mandat fra styret bestående av Hans Vintervoll, Maren Solvang Johnsen, Eivind Biong, Runa Finborud, Odd Sletten, Kristin Bendixvold, Mali Finborud Nøren, Tove Martens og Vigdis Sandnes.

Arbeidsgruppa har jobba veldig tett og lagt til grunn mye faktagrunnlag som finnes fra før som medlemsundersøkelser, den nye reiselivsstrategien, den tidligere strategien til Destinasjon Røros, samt  intervjuer med medlemsbedrifter.

Stifte nytt selskap

– Prosessen har vært omfattende, langvarig og med veldig mye involvering av medlemmene hele veien. Resultatet av denne prosessen har nå blitt en anbefaling fra arbeidsgruppa som tilslutt ble lagt frem på årsmøtet og som vi nå har fått mandat til å jobbe videre med fremover mot en ekstraordinær generalforsamling, sier Jansen.

Hva har dere funnet ut gjennom denne prosessen? 

– Vi foreslår å legge ned dagens Destinasjon Røros og stifte et helt nytt selskap. Med en helt ny medlemsmodell og på mange måter også nye prinsipper for forretningsmodellen til destinasjonsselskapet. 

Artikkelen fortsetter under bildet.

Prosessveileder Sigrid Jansen presenterte resultatene de hadde kommet frem til under gårsdagens årsmøte for Destinasjon Røros.

Nybrottsarbeid innenfor reiseliv

Det har kommet en nasjonal reiselivsstrategi som ble presentert for regjeringen i mai 2021. Prinsippene for det nye selskapet er lagt til grunn fra den nasjonale strategien og det arbeidet som Destinasjon Røros nå gjør. Det kan med det rette kalles for nybrottsarbeid da de er en av de aller første destinasjonsselskapene som har klart å omstille den nasjonale strategien for å ta den ut lokalt og regionalt.

– Vi trenger mer aktive og involverte medlemmer. Dette må være en organisasjon for reiselivsnæringa selv, fra de små til de store aktørene, og hvor også kommunene må være helt sentrale aktører for å få dette arbeidet til å henge sammen. Her er samarbeid nøkkelen.

Nå eller aldri

Arbeidsgruppa som har jobbet med omstillingsprosessen kom med forslag om at det nå skal dannes et samvirkeforetak. Dette vil i praksis bety at her vil medlemmer kunne bli eiere i det nye destinasjonsselskapet. 

– Vi trenger et skikkelig moment. Vi trenger et punkt i historien der vi sier at det er nå eller aldri. For slik vi har holdt på før slik kan det ikke fortsette. Det er ikke en bærekraftig forretningsmodell, og en måte å syreteste på om dette er noe næringa og bransjen selv vil, er jo nettopp å si – la oss lage et samvirkeforetak. Da må medlemmene selv være med på eiersiden og da får vi samtidig lagt grunnlaget for aktivitet og engasjement, sier Jansen.

Ny medlemsmodell

Det er også i denne prosessen tatt med et nytt forslag til en medlemsmodell for det nye selskapet. Medlemsmodellen er mye tydeligere enn tidligere med at den har en forventningsavklaring til hva medlemmene kan forvente seg av hva de betaler for og hva de kan få av tjenester. Denne modellen bygger også på at hvor mye man betaler desto mer kan man forvente seg av det nye selskapet. 

– Det å endelig få ryddet i forventningene mellom destinasjonen og bransjen, det tror jeg er helt avgjørende. Dette kombinert med et samvirkeforetak hvor da medlemmene selv eier foretaket. Det tror jeg vil tydeliggjøre dette. Jeg tror også at en annen sentral konklusjon i denne prosessen er at skal man lykkes innenfor reiselivet i en region, så trenger man å samarbeide.

Lav inngangssum

Den økonomiske modellen for medlemsbedriftene er ikke ferdig laget. Det kommer i neste steg i prosessen, men eierandelen skal prises såpass lavt at alle skal ha en mulighet for å bli medeiere i det nye selskapet. Her vil det bli en fordeling i hvor mange eierandeler de forskjellige medlemsbedriftene vil ha.

– Man ønsker at hele bransjen skal være med å eie og jeg mener at da er det et viktig poeng at inngangssummen ikke blir for høy, men heller at de selskapene med muskler må ta et eieransvar og kjøpe flere eierandeler.

Synlighet får man sammen

Hva eierne skal få i en grunnpakke fra destinasjonselskapet skal i prinsippet være lik, så om man er liten eller stor, så skal ikke dette utgjøre noen forskjell. Det skal være samme synlighet og oppmerksomhet, og samme tilgang uansett hvor bedriften ligger innenfor destinasjonens geografiske område. Modellen tar en større høyde for at i grunnpakken ligger de samme tjenester og leveranser for alle eiere, men her vil det også bli muligheter for å kjøpe seg opp for flere tjenester fra selskapet.

– Jeg tror det er viktig for bransjen at man er synlig og at det er en av de viktigste grunnene for å bli med i et destinasjonsselskap. Den synligheten på de digitale flatene som man kan få gjennom destinasjonsselskapet og Visit Norway vil være viktig for alle eiere. Den vil være vanskelig å oppnå hvis man står alene, men gjennom å stå sammen i et nytt og bærekraftig selskap, da kan man oppnå så mye mye mer, avslutter prosessveileder Sigrid Jansen.