Onsdag kveld var det duket for et nytt kapittel i historien om Rørosbanen med at nytt togsett av “Type 76” ankom Røros stasjon og ny ruteplan ble presentert.
Det er SJ Norge som kjører på Rørosbanen og nå bytter de ut de eldste togsettene med nye, bimodale og mer bærekraftige tog.
Togene går på både strøm og diesel og har betydelig større setekapasitet enn togene som i dag frekventerer Rørosbanen, hele 240 sitteplasser kan de nye togsettene skilte med.
I løpet av våren og høsten vil alle de nye togene være operative på hele Rørosbanen, de vil gå i kombinasjon med noen av de eldre togene.
Ruteplanen på Rørosbanen vil fra 2023 bli forbedret betraktelig. Hele åtte avganger fra Trondheim og Røros er meldt inn til Bane Nor. To av disse avgangene går direkte til Trondheim, de øvrige kobler seg på tog som enten frekventerer Trønderbanen eller Dovrebanen fra Støren.
Ruteplanen sørover vil også oppleve store forbedringer i tiden fremover. Strekningen Oslo-Røros-Trondheim, vil nå få to avganger hver dag, hver vei, UTEN togbytte på Hamar.
Det er de nye bimodale togene som gjør dette mulig for SJ og Bane Nor.