Forrige uke var ei spennende uke for flyruta Røros – Oslo. På mandag la flyselskapet Air Leap ned all flytrafikk. Allerede fredags ettermiddag landet det første flyet fra Widerøe. Det er mange som har hivd seg rundt, og lykkes med å få ei flyrute opp og gå igjen, i løpet av noen få dager. I følge ordfører Isak V. Busch er det mange som har engasjert seg for at de har lykkes med det.
Det har vært en lang flyhøst på Røros. Ordføreren sier at det er ingen hemmelighet at vi har hatt til dels store problemer med operatøren som har flydd tidligere. Passasjerer har mistet tilliten til flyruta Røros – Oslo. Det er dramatisk for et lokalsamfunn som oss. Vi trenger faktisk flyruta, den er ikke her for moroskyld. Vi trenger den både for passasjerer-trafikk, men også for godstrafikk til industrien vår.
Krevende
Dersom man ser de siste årene samlet under ett, har prosessen med flyruta vært krevende for ordføreren.
-Man ønsker jo å tilrettelegge for at noen skal lykkes best mulig, samtidig som vi skal ivareta interessen til innbyggerne. Så kommer man til et punkt der det ikke går noe mer, og vi må sette hardt mot hardt. Det har vi gjort fra Røros sin side, og vi har opplevd forståelse hos Samferdselsdepartementet. Der har de også jobbet raskt og effektivt med å hjelpe oss med å få på plass igjen et velfungerende flytilbud. Det er viktig for oss. Det skal også sies at dette er ei slik FOT-rute. Det er faktisk skattebetalerne som betaler for flyruta. Det er klart de skal ha igjen noe for det, sier Isak.
Lydhøre
Ordføreren opplever at Samferdselsdepartementet har vært villige og lydhøre om meningene fra oppå fjellet her den siste tiden.
-Jeg synes det har vært en forandring der, at de er langt mer lydhør nå enn de har vært tidligere. Så ærlig må jeg være, og det er jeg veldig godt fornøyd med, sier ordføreren.
Jobben til Isak fremover blir å være tydelig overfor Samferdselsdepartementet på hva som skal til for at man skal klare å ha en forutsigbar flyrute på Røros, for det er det det handler om. Da er det faktisk en del ting som må på plass, og vi må ha flytider som er tilpasset det som er de lokale behovene. Jeg kommer til å være veldig tydelig på Røros sine ønsker og behov, spille inn det til Samferdselsdepartementet og be om at de tar med det som en del av vurderingsgrunnlaget når nye anbud skal lyses ut. Slik som jeg har opplevd dialogen med Samferdselsdepartementet den siste tiden så tror jeg det skal gå veldig greit, sier Isak.
Ordføreren tror at Widerøe er mer enn klar for å ta på seg oppgaven med flyruta fremover, også etter 31. mars. Men det er slik at dette er et anbudssystem så det kan også være andre flyselskap som vi ikke kjenner til i dag som kan være aktuelle for å fly på Rørosruta.
-Men basert på våre egne erfaringer så vet vi at Widerøe har fungert godt, og det er ikke noen hemmelighet at det er det Rørossamfunnet ønsker seg i utgangspunkt av det vi har erfart, sier Isak.