Ungdomsskolen på Røros. Arkivfoto. Foto: Iver Waldahl Lillegjære

FAU med brev til kommunestyret (+)

Foreldrerådets arbeidsutvalg (FAU) ved Røros skole har skrevet brev til kommunestyret foran fredagens møte, der budsjettet for 2022 skal opp til behandling. I brevet går det fram at skuffelsen er stor over at det ikke har kommet svar på brev sendt i oktober. Vi gjengir FAUs nye brev i sin helhet:

Kjære kommunestyre

Vi i FAU ved Røros skole sendte et brev til dere den 12.10.21. Vi er svært glade for at vi fikk møte ordføreren og legge frem vår bekymring med tanke på Røros skoles stramme økonomi, og de følger dette kan få for våre barn. Vi har dessverre ikke mottatt svar fra kommunestyret.

Nå har vi gått gjennom budsjettforslaget for 2022 og sett på økonomiplanen for 2022 -2025. Vi er fortsatt svært bekymret!

1. Slik vi leser forslaget vil Røros skole fortsatt ikke klare å komme over lærernorm, i tillegg til at flere elever som trenger ekstra oppfølging/ressurser ikke vil kunne få dette behovet dekket.

På side 101 i Økonomiplan for 2022-2025 står det: «Budsjettrammen for 2022 gir ikke rom for å ansette ett lærerårsverk som vi mangler for å komme over lærernorm våren 2022. I tillegg er det kuttet en lærerstilling fra august 2022. Vi vil mangle ressurser til å følge opp elever som skal ha assistent/fagarbeiderressurs i henhold til sakkyndig tilrådning. Det ble høsten 2021 satt inn fire assistenter/fagarbeidere for å følge opp elever med spesielle behov. Disse ressursene er kuttet fra august 2022, men elevene vil trolig fortsatt ha behov for tett oppfølging i skolehverdagen.»

2. Vi reagerer også på formuleringen rundt «Økt grense for rett til vedtak om spes.ped i barnehage og skole» på side 104.

Vi leser følgende: «Det er mulig å øke «grensen» for når et barn skal få spesialundervisning. Det betyr ikke at barnet ikke skal få hjelp, men da vil hjelpen gå inn under tilpassa opplæring innenfor ordinær drift, og ikke som et vedtak om spesialundervisning».

I utgangspunktet kan det bety et økt fokus på tilpasset undervisning og at flere elever får et tilfredsstillende utbytte av den ordinære undervisningen. Men vi ser ikke at dette kan skje uten økte ressurser, og i alle fall ikke med kutt i ressursene. Vi viser til Utdanningsdirektoratets «Veilederen Spesialundervisning» og spesielt kap. 1: Tilpasset opplæring og kap.

3: Retten til spesialundervisning.

«Ingen kan avvise elevens individuelle rett til spesialundervisning eller begrense spesialundervisningen med begrunnelse i for eksempel ressurser eller økonomi.» https://www.udir.no/laring-og-trivsel/sarskiltebehov/spesialundervisning/Spesialundervisning/ Her ønsker vi konkrete svar på hvordan dette skal løses!

3. Innkjøp av undervisningsmateriell. Her er det satt av 500.000 kr, men den reelle summen er vel egentlig det dobbelte? Vi vet at alle grunnskoler i Norge strever med å få nok midler til innkjøp av nye læremidler i henhold til fagfornyelsen. Men det er vel ingen grunn til at Røros skole ikke skal kunne gi elevene det beste utgangspunktet?

På side 104 står det:

«Det er et stort behov for å få økte ressurser til innkjøp av undervisningsmateriell, som er i tråd med fagfornyelsen. Lisenser knyttet til digitale læremiddel og digitale bøker betales årlig, og knyttes opp til enkeltindividet. Fagbøker er dyrere ved innkjøp, men kan brukes i flere år. Det skal ligge en faglig og pedagogisk vurdering bak valg av læremiddel. For at alle elever skal kunne oppnå best mulig læringseffekt, er det viktig å velge riktig pedagogisk verktøy.»

Slik budsjettforslaget foreligger nå, vil lærerne egentlig kunne få muligheten til å velge de riktige pedagogiske verktøyene? Kjære politikere, vi ønsker oss at dere tenker mye lenger fremover. Nå virker det mer som om det er brannslukking fra år til år.

Men blir Røros skole en god skole av denne politikken? Vi spør dere igjen, som vi gjorde i forrige brev: Hvordan ser dere for dere at Røros skole skal være om fem eller ti år? Hvilke visjoner har dere for skolehverdagen til våre barn? Hvordan har dere tenkt å løse utfordringene knyttet til ressursmangelen i skolen? Hvem skal være der for de som trenger det mest?

Hilsen Foreldrerådets arbeidsutvalg ved Røros skole