Frode Skogås. Foto : Røros brann- og redningstjeneste

Mot tettere samarbeid om brann- og beredskapstjenestene

I dagens formannskapsmøte ble innstillingen til et tettere samarbeid mellom Røros, Os, Holtålen og Tydal kommuner om brann- og beredskapstjenestene vedtatt.

Røros, Os, Holtålen og Tydal har hatt et godt samarbeid om brann- og beredskapstjenesten siden 2005. Samarbeidet har vært i form av en samarbeidsavtale der de øvrige kommunene har kjøpt overordnet brannledelse med mer av Røros, mens kommunene selv har hatt arbeidsgiveransvar for egne mannskaper og ansvar for eget utstyr.

Det har vært en prosess som har pågått over noen år for å gjøre dette samarbeidet «fullkomment», dvs. at samarbeidet skulle utvikles til et fullverdig vertskommunesamarbeid. Dette har dratt ut i tid av ulike årsaker. Siste medvirkende årsak har vært Tydal, som har vurdert samarbeid både med Værnesregionen og Røros. Tydal har nå valgt Røros, og dette har blitt den utløsende faktor for at en nå går for en fullverdig vertskommuneavtale. En slik avtale inneholder også ansvaret for feiing og tilsyn.

– Dette har vært en lang prosess over flere år. Det er slik at man i de fire kommunene har allerede samarbeidet godt blant annet om ledelse. Men på andre områder har vi gjort jobben fire ganger i fire forskjellige kommuner, sa virksomhetsleder for brann Frode Skogås om måten man har jobbet på i det eksisterende samarbeidet.

Virksomhetsleder for brann og beredskap Frode Skogås forteller om samarbeidet, Foto: Skjermbilde fra møtet.

Opprinnelig vertskommuneavtale om brann- og redningstjenesten ble utarbeidet mens den forrige kommunelov § 28-1 b var gjeldende. Denne saken må derimot saksbehandles i henhold til ny gjeldende kommunelov, jfr § 20-2.

Saksvurdering:
Det er et mål om mer effektiv ressursutnyttelse gjennom samling av brann- og beredskap under «samme tak» med Røros som vertskommune for brann- og redningstjenesten, jfr brann og eksplosjonsvernloven §§ 9 og 11. Det vil si å sørge for etablering og drift av brannvesen som kan ivareta forebyggende og beredskapsmessige oppgaver iht. loven på en effektiv og sikker måte. Dette innbefatter at alt ansvaret for personell, utstyr, kjøretøy og økonomi samles i Røros kommune.

Det har vært arbeidet med denne avtalen i lenger tid, og det har vært diskusjoner rundt fordelingen av kostnader. Avtalen bygger på de samme forutsetningene som de andre interkommunale samarbeidene, der 40 % av kostnadene deles likt mellom de 4 kommunene, og 60 % etter folketall.

Alle kostnader til bybrann og sikring av den verneverdige trehusbebyggelsen i Røros, skilles ut som eget ansvarsområde og belastes kun Røros kommune, jfr punkt 5 i avtalen.

Vertskommuneprinsippet vil medføre at brannmannskapet i Os, Holtålen og Tydal kommuner blir overført til Røros kommune. Det må gjennomføres en god prosess på dette i samarbeid med ansatte og tillitsvalgte.

Kjøper kjøretøy

Røros kommune overtar alle kjøretøy og andre maskiner fra deltagerkommunene innen 31.12.21. Disse overdras til avskrevet verdi per 31.12.2021 i den enkelte kommunes balanse. Unntaket er Holtålen kommune som ønsker å beholde eierskapet til bilene i inntil tre år etter oppstart av samarbeidet. Røros kommuner fortsetter avskriving av kjøretøyene etter samme modell som opprinnelig eierkommune. Avskrivningskostnader fordeles deretter sammen med de ordinære driftskostnadene for samarbeidet.

Nye anskaffelser av kjøretøy gjøres av Røros kommune i henhold til utskiftingsplan. Utskiftingsplanen skal følge budsjettgrunnlag til kommunene hvert år.

Innstilling:
1. Røros kommunestyre slutter seg til vertskommuneavtalen med Røros som vertskommune datert 21.10.20 med tillegg. Det delegeres til kommunedirektør å utforme endelig ordlyd i samarbeid med deltagende kommuner, iht ny kommunlov.

2.Røros kommune inviterer årlig til to møter om vertskommunesamarbeidet før budsjettarbeidet og årsmeldinger.

3.Røros kommune sender over budsjett med budsjettkommentarer for brann- og redning innen 01.11 det enkelte år og slik at dette kan innarbeides i budsjett og økonomiplan.

4.Røros kommune gir en status i tertialrapport for brann- og redning innen 01.06 og 01.10.

5.Røros kommune utarbeider årsmelding for brann og redning innen 01.04.

6.Bevilgningsrammen til brannberedskapen i 2022 fastsettes i budsjettet.

7.Alle utgifter som Røros kommune har i forbindelse med bybrann skal føres i eget regnskap og ansvarsområde. Bybrannkostnadene (årsverk og driftskostnader) er eksakt definert ved inngåelsen av denne avtale.

Innstillingen ble enstemmig vedtatt og avtalen vil bli formelt vedtatt etter politisk behandling i kommunestyremøtet på torsdag i neste uke.