Rob Veldhuis (H) stiller spørsmål til ordfører Isak Busch (AP) om bruken av loggsystemet Staffettlogg i kommunestyremøtet den 27. mai.
Interpellasjonen er gjengitt i sin helhet nedenfor.
Spørsmål til Ordfører, kommunestyremøte 27. mai 2021
Formannskapet hadde 15. april 2021 et temamøte ‘Barneløftet’, dette var et møte i regi av KS. Jeg siterer fra invitasjonen:
Prosjektet Barneløftet ønsker sammen med KS i Trøndelag å invitere kommunene til å være med på et barneløft i Trøndelag. Gjennom en tretimers økt med et samlet formannskap ønsker vi å gi de folkevalgte informasjon som kan føre til en bevisstgjøring om kommunens og politikernes rolle, handlingsrom og ansvar. På den måten kan grunnlaget for å delta aktivt i strategisk planlegging av kommunens tjenester for barn og unge bli bedre. En felles ambisjon for kommunen kan være å dele kompetanse og erfaring på tvers av tjenester for å finne innovative løsninger på kommunens fremtidige oppgaver.
Vi folkevalgte fikk en orientering om satsingen på barn og unge i Røros Kommune. Tverrfaglig
samarbeid mellom de ulike tjenester som skole, barnehage, PPT, BUP, helsestasjon, barnevernet, samt samspillet med ‘hjemmet’ er de viktigste grep som kommune kan gjøre for å fange opp eventuelle utfordringer rundt et barn. Ved å jobbe på denne måte oppstår det muligheter for å sette inn tiltak i en tidlig fase som forebygger større utfordringer senere i skoleløpet og livet. Dette er helt i tråd med Regjeringens strategi. Røros Kommune har vært en pilotkommune i et BTI (BedreTverrfaglig Innsats) prosjekt fra 2013, i forbindelse med dette ble mange ansatte kurset ved flere anledninger i anskaffet verktøyet ‘Stafettloggen’.
Stafettloggen var tenkt å sikre gode overganger mellom barnehagen, barneskolen, mellomtrinnet og ungdomsskolen.
På kommunens nettside kan vi lese:
Den elektroniske stafettloggen skal benyttes av fagpersoner som arbeider med barn og unge
og deres foreldre i Røros kommune. Gjennom rollen som stafettholder, og bruk av denne
elektroniske stafettloggen ønsker vi å sikre en tidlig og god samhandling med foreldre og/
eller ungdom, kalle inn til samarbeidsmøter og ansvarsgruppe-møter ved behov, og sette i
verk tiltak. Foreldre / ungdom kan også be om at det opprettes en stafettholder og en
stafettlogg dersom de ønsker at det arbeides systematisk med deres situasjon.
Med bakgrunn i barnas beste, lurer jeg på følgende:
• Hvilke tjenester bruker Stafettloggen aktivt i Røros Kommune?
• Hvilke kriterier brukes det for å opprette en Stafettlogg?*
• Hvem har ansvar for å passe på og følge opp at Stafettloggen brukes til det Stafettloggen er
utviklet til, altså å sikre bedre overganger i hele utdanningsløpet?
• Hvor mange Stafettlogger er det aktiv i bruk per dags dato, og hvilken tjeneste oppretter det
fleste Stafettlogger?
• Hva skjer med Stafettlogger som sendes med fra f.eks. barnehagene til
barneskolen/oppvekstsentrene, blir de f.eks. aktivt brukt for å kunne sette inn intensiv
opplæring i en tidlig fase?
• På hvilke måte blir foreldrene/foresatte og ungdom informert over mulighetene for å be om
å opprette en Stafettloggen for at tiltak systematisk kan bli fulgt opp også av vedkommende
selv eller foreldrene/foresatte?
• Hvem har ansvaret for å utvikle og evaluere bruken av Stafettloggen opp mot de enkelte
tjenestene, og deres brukere?