Smitteverntiltakene med kohorter og strengere fokus på regler kan ha skapt en tryggere skolehverdag for elevene på Røros skole det siste året sier virksomhetsleder for Røros skole Ingvild Prøsch-Moen.
– Nå er det også slik at elevene har vært nødt til å forholde seg til kohorter hele året og det kan også være med på å skape tryggere rammer og tryggere læringsforhold. Det har vært veldig rigid i forhold til at elevene har faste plasser og ikke har kunnet bevege seg på tvers av klasserom. Dette har skapt grenser som begrenser enkelte situasjoner og kan tilføre noe positivt til læringsmiljøet. Samtidig har jo dette også selvfølgelig gjort at skolehverdagen kan bli tristere for de som har venner på tvers av klassetrinn, sier Prøsch-Moen til Rørosnytt.
De ferske resultatene fra elevundersøkelsen som ble gjennomført av elever i 7. og 10 trinn i desember i fjor viser at 4,1 prosent av elevene som har svart på undersøkelsen har blitt mobbet av andre elever på skolen de siste månedene. Dette er en klar fremgang fra året før. Dette er en klar fremgang fra året før da 5,7 prosent svarte bekreftende på dette spørsmålet.
Fremgangen er enda tydeligere hvis man ser på Røros skole. Tallene fra i fjor viste at 10,6 prosent av elevene i 10. trinn følte seg mobbet ved Røros skole. I år er dette tallet atskillig bedre. Det er færre enn fem elever som sier at de blir mobbet flere ganger i måneden og tallene er dermed nullet ut for å forhindre identifisering.